Etelä-korean haukka

Artikkelit
Jarmo Sinkkonen

KAI KF-21 Boramae on Etelä-Korean KF-X -hävittäjähankkeen tulos. Tämä monitoimihävittäjä kutkuttelee osittain F-35 Lightning II:n ominaisuuksia, jääden kuitenkin hieman ”kolmevitosen” taakse. Kun F-35 on viidennen sukupolven hävittäjä, KF-21 on sukupolvea 4.5. Konemallia on kehitetty Etelä-Korean ja Indonesian yhteistyönä, jossa Indonesian osuus on ollut noin 20 %. Päämääränä on tuottaa edistynyt monitoimikone Etelä-Korean ja Indonesian ilmavoimille. Indonesialla on ilmeisesti kuitenkin ollut vaikeuksia ohjelman rahoituksen kanssa.

KF-21-projekti käynnistyi virallisesti vuonna 2015 ja hävittäjän ensilento tapahtui 19. heinäkuuta 2022 ja sarjatuotannon pitäisi alkaa vuonna 2026. Etelä-Korean arvellaan tilavaan noin 120 konetta vuoteen 2030 mennessä. Yhtenä tavoitteena on vähentää riippuvuutta ulkomaisista lentokoneista, vaikka kuten kaikissa koneissa, hävittäjään on koottu komponentteja esimerkiksi Yhdysvalloista.

Ulkoisesti kone näyttää F-35:n ja F-22:n ”jälkeläiseltä”.

Suorituskykyä

Koneen maksiminopeus on modernille hävittäjälle tyypillinen Mach 1.8, vähän nopeampi kuin F-35 Mach 1.6:llaan. Toimintasäde on 2 900 km. Koneella on osittainen häiveominaisuus, ei kuitenkaan F-35:n luokkaa, jolla on ”täydet” häiveominaisuudet. KF-21 saattaa tulevan kehitystyön myätä saada sisäiset pommikuilut.

Kone on F-35:sta poiketen kaksimoottorinen.

Potkun takaa yhdysvaltalaiset General Electric GE F414-GE-400K -moottorit. Moottoreita on kaksi erona F-35:een. Kaksimoottorisuus takaa suuremman työntövoiman ja paremman taistelukestävyyden ohjusosumatilanteessa tai moottorihäiriön sattuessa.

Koneen silmänä tilannekuvaa luomassa on kehittynyt AESA-tutka (Active Electronically Scanned Array). Myös F-35:ssa on saman teknologian huippututka. AESA-tutkateknologia tarjoaa paremmat havaitsemis- ja maalinseurantakyvyt verrattuna perinteisiin tutkiin.

Hyötykuorma on suht mittava 7,7 tonnia ohjuksia tai pommeja. Nykyisessä prototyypissä ei ole kuitenkaan sisäisiä asekuiluja kuten F-35:ssa, jolloin aseistettuna sen häiveominaisuudet heikkenevät huomattavasti.

KF-21:n hinnan on arvioitu olevan vain reilu puolet F-35:n hinnasta, joten jos sen häiveominaisuudet paranevat tulevaisuudessa, kone saattaa olla kilpailukykyinen vaihtoehto hävittäjämarkkinoilla.

 

Kuvat Wikimedia Commons