Ilmavoimat järjestää Baana 23 -maantietukikohtaharjoituksen Tervossa Pohjois-Savossa. Harjoitus alkoi maanantaina, ja se päättyy kuluvan viikon perjantaina. Baana on Ilmavoimien vuosittainen maantietukikohtaharjoitus, jonka järjestämisvastuu kiertää Ilmavoimien eri joukko-osastoissa. Tänä vuonna on vuorossa Karjalan lennosto.
Ilmavoimat harjoittelee säännöllisesti tukeutumista muualle kuin kotitukikohtiin, jotta lentokalusto voidaan tarvittaessa hajauttaa nopeasti eri puolille Suomea. Kyseessä on todella vanha ja perinteinen osaamisalueemme, sillä ensimmäiset kokeilut olivat lähes 60 vuotta sitten. Idea uuteen toimintamalliin saatiin Ruotsista, jossa suomalaisdelegaatio tutustui ruotsalaiskoneisiin osana uusien torjuntahävittäjiemme valintaprosessia (Suomen Sotilas 4/2023).
Toiminta maantietukikohdissa kuuluu kaikkien Ilmavoimien ohjaajien koulutukseen. Harjoituksen lentotoiminnallisena tavoitteena on lentää lentokoulutusohjelmien mukaisia lentoonlähtöjä ja laskeutumisia maantietukikohdassa päivä- ja yölento-olosuhteissa.
Jotain täysin uuttakin on tällä kertaa tarjolla, sillä harjoitukseen osallistuu Ilmavoimien lentokaluston lisäksi ensimmäistä kertaa Ison-Britannian kuninkaallisten ilmavoimien Eurofighter Typhoon -hävittäjiä sekä norjalaisia F-35-koneita. Maantietukikohdat ovat olleet Suomen ja Ruotsin erikoisuus ilmasotataktiikassa, jota Nato-vieraatkin nyt alkavat vähitellen opiskella.
Siten loppuviikon mediahuomio siirtyneekin ainakin osittain Ukrainasta kotimaan kamaralle. Jatkoakin seuraa, sillä heti seuraavalla viikolla 25.9. alkaa Ilmavoimien kuluvan vuoden pääsotaharjoitus Ruska 23, johon myös saapuu ulkomaisia Nato-kumppaneita sekä joukkoja liittolaismaista. Harjoitukseen osallistuu yhteensä noin 60 ilma-alusta ja noin 4 500 sotilasta, ja se päättyy lauantaina 30.9.
Harjoituksessa koulutetaan ensisijaisesti Karjalan ja Satakunnan lennostojen kantahenkilökuntaa ja reserviläisiä. Reserviläisiä harjoitukseen osallistuu noin 2 600. Harjoitukseen osallistuvat kaikki Ilmavoimien joukko-osastot.
Ruska 23 harjoituttaa koko Ilmavoimia. Harjoituksessa hyödynnetään monimutkaisia maalitilanteita, ja joukot harjoittelevat sekä ilmataistelua että taistelua tukikohdassa. Ilmavoimien hajautetun taistelutavan mukaisesti harjoitus hyödyntää useaa tukikohtaa ympäri Suomea. Harjoituksen päätukikohdat ovat Rissala, Pirkkala ja Rovaniemi. Harjoituksen aikana lennetään myös Tervon ja Vieremän maantietukikohdista. Lisäksi lentotoimintaa on Tikkakosken, Oulun, Kokkolan, Vaasan, Jämijärven, Porin, Joroisten ja Varkauden alueilla. Suomalaisia koneita tukeutuu myös Kallaxin tukikohtaan Ruotsissa.
– Ilmavoimilla on osaava henkilöstö, korkea valmius ja moderni suorituskyky, ja Ruska 23 vahvistaa niitä entisestään. Harjoitus ylläpitää ja kehittää Ilmavoimien kykyä puolustaa Suomea yhdessä kumppaneiden ja liittolaisten kanssa, tiivistää harjoituksen johtaja, Ilmavoimien operaatiopäällikkö, eversti Karri Heikinheimo.
Suurin osa harjoitukseen osallistuvista ilma-aluksista on F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjiä. Niiden lisäksi harjoitukseen osallistuu Hawk-suihkuharjoituskoneita, Ilmavoimien yhteys- ja kuljetuskonekalustoa, Maavoimien NH90-kuljetushelikoptereita sekä kansainvälisten kumppanimaiden ja liittolaisten konekalustoa.
Kumppani- ja liittolaismaista ilma-aluksia harjoitukseen osallistuu noin 10, ja mukana on lento-osastoja Ruotsista ja Isosta-Britanniasta. Ruotsi tuo harjoitukseen JAS-39 Gripen -monitoimihävittäjiä ja Iso-Britannia F-35-hävittäjiä. Ruotsalainen konekalusto tukeutuu harjoituksessa Pirkkalan tukikohtaan. Ison-Britannian kuninkaallisten ilmavoimien hävittäjät operoivat Queen Elizabeth -lentotukialukselta Norjan rannikolta eivätkä tukeudu Suomeen.
Satakunnan lennoston tukilentolaivue järjesti jo muutama viikko sitten päättyneen ATEX 23 -lentotoimintaharjoituksen Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.
ATEX (Airlift Tactical Exercise) on Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskonekaluston tärkein vuosittainen harjoitus. Pääasiassa Oulunsalon tukikohdasta lennettävän harjoituksen tavoitteena oli kouluttaa ja harjoittaa kuljetus- ja yhteyskonemiehistöjä lentokaluston taktiseen käyttöön osana ilmaoperaatioita haastavissa skenaarioissa. Tänä vuonna harjoituksessa oli mukana ensimmäistä kertaa ulkomaisia lento-osastoja Naton jäsenmaista. Heidän kanssaan keskityttiin yhteistoiminnan harjoitteluun sekä yhteisten toimintatapojen tarkasteluun ja kehittämiseen.
Artikkelikuva: Ilmavoimat