Aivan äskettäin ilmestyi mielenkiintoinen video venäläisestä T-54 tai T-55 -panssarivaunusta, joka etenee avoimessa maastossa kohti metsänrajassa olevia ukrainalaisten asemia. Vaunu etenee, kunnen noin 100 m ennen puurajaa se ajaa miinaan, jolloin se pysähtyy ja jää paikalleen. Telamiinaan ajanut taistelupanssarivaunu vaurioituu monesti siten, että sen tela katkeaa ja telapyörästö vaurioituu, mutta usein vaunu on muutoin toimintakykyinen. Ehkäpä siksi ukrainalaiset ampuvatkin hetken päästä vaunua singolla, josta seuraa valtava räjähdys. Otsikkokuva kyseisestä tapauksesta.
Räjähdys on todella huomattavasti suurempi kuin vaunun ampumatarvikkeiden ja polttoaineiden rajahdyksestä seuraisi. Vaunu olikin kuormattu suurella määrällä räjähdysainetta, joidenkin tietojen mukaan jopa kuudella tuhannella kilolla. Kuutta tonnia voi ehkä vähän epäillä: jos se olisi TNT:tä, trotyyliä, niin se veisi noin neljä kuutiometriä. Ehkä sen saa huolellisesti asettelemalla vaunun sisään, mutta voi räjähdysainemäärä olla pienempikin. Vaunu oli ilmeisesti kauko-ohjattu ja tarkoitus oli joko vain aiheuttaa suuria tappioita tai mahdollisesti murtaa aukko puolustukseen työntämällä iskuosasto ryhmitykseen. Erään tiedon mukaan kuljettaja on lukinnut polttoainesyötön ja valinnut vaunun suunnan, jonka jälkeen olisi hypännyt pois vaunusta noin 300 m ennen ukrainalaisryhmitystä. Melkoista uhkarohkeutta!
Panssarivaunun räjähtäessä paine suuntautuu suurelta osin ylöspäin, joten erityisen tehokas tällainen ”asejärjestelmä” ei ole, mutta paikallisesti se on toki vaikuttava, kun paineaalto tunkeutuu myös poteroihin, juoksuhautoihin ja suojakoloihin.
Tapaus sattui Marinkan lähellä Donetskin kaupungin länsipuolella. Vastaavaa taktiikkaa on kaiketi käytetty myös Zaporizhan suunnalla.
Sinänsä valtavat massiiviräjäytykset vihollisen ryhmityksen murtamiseksi ei ole uusi keksintö. Jo Yhdysvaltain sisällissodan aikana pohjoisvaltioiden joukot räjäyttivät heinäkuussa 1864. Moni lukija tuntee tapauksia Ensimmäisestä maailmansodasta, jolloin länsirintamalla saksalaisten asemien alle kaivettiin tunneleita ja tunnelit panostettiin kymmenillä tonneilla räjähdysainetta. Tätä toimintatapaa käytettiin useaan otteeseen, joista yksi tunnetuimmista oli Messinesin taistelun aikana kesäkuussa 1917. Nykyisin entisten taistelukenttien maastossa on pyöreitä lampia, jotka ovat syntyneet räjäytyskraatereihin.
VBIED
VBIED (vehicle-borne improvised explosive device), autopommi tai ajoneuvopommi on tuttu toimintatapa nykymaailmassa – tunnettu niin Afganistanista, Irakista tai vaikkapa Syyriasta. Nyt venäläiset ovat ottaneet tämän toimintamallin käyttöön myös Ukrainassa. Tiettävästi ylläkuvattu tapaus oli jo kolmas tai neljäs. Myös MTLB-kuljetuspanssarivaunuja on käytetty tarkoitukseen. Miehittämättöminä täyteen räjähdysaineita tai ampumatarvikkeita lastatut vaunut etenevät kohti ukrainalaisryhmitystä tarkoituksena aiheuttaa suurta tuhoa. Vastaavanlaisia kauko-ohjattuja tai marttyyrikuljettajalla varustettuja ratkaisuja on ISIS käyttänyt Syyriassa, mm. Aleppossa. Käytössä siellä on ollut sekä panssarivaunualustoja että siviiliajoneuvoja.
Nähtäväksi jää, mahtaako tällainen panssarivaunujen massiiviräjäytystaistelutapa yleistyä laajemminkin.
Kuvat Twitter, @CalibreObscura.