Räjähdelennokkia testattu Suomessa

Artikkelit
Jarmo Sinkkonen

Israelilainen Hero-räjähdelennokkien valmistaja UVision on toteuttanut sarjan kylmän sään arktisia testejä valmistajan keskikokoisen Hero 120 -lennokin osalta talvella 2023. Asia on jäänyt meillä kuitenkin uutispimentoon, vaikka testit tehtiin Suomessa. Testin toteutus täällä meillä tarjoaa toki hyvän testiympäristön, mutta myös osittaa Puolustusvoimien olevan hyvin viivalla asiasta ja seuraavan tämän suhteellisen uuden, mutta taistelukentät täyttävän asetyypin kehittymistä.

Suomen Sotilas kävi keskusteluja testeistä DSEI 2023 -puolustus- ja turvallisuusalan messuilla Lontoossa valmistajan edustajan kanssa, joka oli vaitonainen testauksen suorituspaikasta. Lehtemme OSINT-työ selvitti kuitenkin helposti, että arktiset testit suoritettiin Suomessa, ilmeisimmin Rovajärven ampuma- ja harjoitusalueella. Puolustusvoimien asiantuntijat olivat mukana tarkkailemassa testiä.

Kylmän sään kokeet Suomessa olivat osa kenttäarviointia äärimmäisissä talviolosuhteissa. Testit suoritettiin sekä päivä- että yöolosuhteissa. Testauskohteita olivat lennokin suoriutuminen lumisateessa ja voimakkaassa tuulessa, kosteuden ja kylmän aiheuttaman jäätävien olosuhteiden vaikutus lennokkiin sekä meillä tyypillisistä lento-olosuhteista selviäminen, kuten matala pilvikorkeus ja rajoitettu vaakanäkyvyys. Hero 120 -lennokin toimivuus on nyt testattu -28 Celsius-asteen pakkasessa.

Räjähdelennokki kulkee moorrorikelkoilla tai telakuorma-autoilla kaikkialle erämaissakin.

Ennen kenttätestiä lennokki oli käynyt läpi mittavat laboratoriotestit kylmän, kosteuden ja tuulen vaikutuksesta lennokin toimintaan.

Testaukset olivat käydyn keskustelun mukaan menestyksekkäät. Hero 120 selviytyi erinomaisesti arktisissa ääriolosuhteissa. Valmistajan mukaan räjähdelennokki olisi erinomainen taisteluväline Suomen puolustusvoimille.

Hero-120

Tämä ”itsemurha-drooni” on suunniteltu tuhoamistehtäviin, mutta se tuottaa samalla valvonta- ja tiedustelutietoa. Lentoaika on yksi tunti ja toimintaetäisyys suurimmillaan noin 60 kilometriä. Lennokki on sähkökäyttöisellä työntöpotkurilla varustettu ja painaa laukaisuputkineen noin 18 kiloa. Taistelukärjen paino on 4,5 kg. Lennokki on suunniteltu vaikeasti havaittavaksi visuaalista ja lämpö- sekä tutkakuvaa silmällä pitäen ja sen ääni on pyritty saamaan mahdollisimman vaimeaksi.

Taistelukärjessä on panssariajoneuvoja vastaa tehokkaasti toimiva lataus, sekä sirpaloituva kuori, jolloin lennokkia voidaan käyttää monipuolisesti erilaisia kohteita vastaan.

Lennokin lähtö kipakassa talvisäässä.

Kannettava laukaisusäiliö tai -säiliöt voidaan asentaa ajoneuvoon, alukseen tai helikopteriin. Drooni laukaistaan putkesta ilmanpaineella, jolloin laukaisu on hiljainen ja valvonnalle varsin huomaamaton raketilla liikkeelle ammuttaviin lennokeihin verrattuna.

Käyttäjä ohjaa lennokkia datalinkkilaitteen ja kädessä pidettävän ohjausyksikön avulla. Suunnittelun lähtökohtana on ollut mahdollisimman paljon automaattista, itsestään toimivaa lennokin hallintaa. Kädessä pidettävän ohjauskonsolin käyttö on suunniteltu mahdollisimman intuitiiviseksi, joka parantaa käytettävyyttä ja osumatodennäköisyyttä sekä lyhentää käyttäjäkoulutuksen vaatimaa aikaa.

Lennokissa on elektro-optinen kamera sekä lämpökamera. Operaattori voi tilanteen muuttuessa keskeyttää lennokkihyökkäyksen, etsiä ja vaihtaa toiseen maaliin tai keskeyttää lennon kokonaan. Lennokin ohjaaja voi myös luovuttaa ilmassa olevan lennokin ohjausvastuun toiselle operaattorille kesken lennon, joka mahdollistaa mm. elektronisen häirinnän väistämisen.

Hero 120 -lennokki antaa etulinjan pienillekin joukoille mahdollisuuden omaan välittömään tiedusteluun sekä ulottuvaan tulenkäyttöön ilman operatiivisen tykistön tai ilmavoimien tukea.

 

Kuvat UVision

 

 

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­