Saksa on ollut harvoja maita, jossa on ollut käytössä todella pieniä panssariajoneuvoja. Saksalla on Wiesel-ajoneuvoperhe, joka on kevyt, poikkeuksellisen pienikokoinen ilmakuljetettava panssaroitu tiedustelu- ja taisteluajoneuvo. Wiesel merkitsee lumikkoa, joka on näätäeläimistä kaikkein pienin.
Ensimmäinen malli, Wiesel 1 on kevyesti panssaroitu asepesäke, jolla on hyvät maastoliikkuvuusominaisuudet telaratkaisun ansiosta. Saksan puolustusvoimat tilasi 343 Wiesel 1 -ajoneuvoa vuonna 1985, joista 210 oli aseistettu TOW-panssarintorjuntaohjuksella (kolmen hengen miehistö) ja 133 kpl varustettiin Rheinmetall Mk RH-202 20 mm:n automaattitykillä (kaksihenkinen miehistö).
Toinen, myöhempi malli, Wiesel 2, on yhden telapyörän verran pidennetty ja samalla hieman korkeampi variantti. Sisätiloiltaa se on lähes kaksinkertainen edeltäjäänsä verrattuna, jolloin käyttömahdollisuudet monipuolistuivat ykkösversioon nähden. ”Kakkosesta” onkin monia variantteja mm. panssarintorjuntaohjus-, ilmatorjuntaohjus-, ilmavalvontatutka-, kranaatinheitin-, ambulanssi- ja komentopaikkaversio. Wiesel 2 -vaunuja on valmistettu kaikkiaan 178 kappaletta.
Wiesel 1 -ajoneuvot ovat kuitenkin jo ikääntyneitä ja osa jo poistettu käytöstä. Kokemukset ovat olleet kuitenkin hyviä. Panssaroitua, pientä ajoneuvotyyppiä kaivataan tulevaisuudessakin. ”Kakkosversiot” jatkavat vielä palvelustaan.
LuWa
Vuonna 2021 esiteltiin uusi tela-alustainen ”miniajoneuvo” Wiesel-perheen korvaajaksi. Uutta ajoneuvoa kutsutaan nimellä Luftbeweglichen Waffenträger (ilmakuljetteinen asealusta) tai lyhennettynä LuWa. Kehitystyö on tehty poikkeuksellisen lyhyessä ajassa. Tällä hetkellä ajoneuvo on vasta kehitysvaiheessa.
Vaunun pituus on reilu neljä metriä ja leveys 1,85 m. Korkeus on hieman yli kaksi metriä. Mitat ovat aika lailla henkilöauton kokoluokkaa korkeutta lukuunottamatta. Huippunopeus tullee olemaan noin 70 km/h. Maastoliikkuvuuden osalta mäen kiipeämiskyky on 60 %:n rinnettä ja kallistusta vaunu sietää 30 %:n verran. Vaunu kykenee ylittämään 40 cm:n porraskynnyksen ja sen kahluusyvyys on puoli metriä.
LuWa-ajoneuvo sopii sisään saksalaisten käyttämään Sikorsky CH-53 kuljetushelikopteriin tai vaihtoehtoisesti se on kuljetettavissa ulkopuolisena ripustuksena. Pienpanssarivaunuperinne siis jatkunee Saksassa. Verrokkeja näin pienelle tela-ajoneuvolle ei muissa maissa ole. Esimerkiksi Venäjän BMD-sarjan maahanlaskujoukkojen taisteluajoneuvot tai Kiinalaisten ZLC 2000 ovat paljon suurempia, painavampia ja kuljetetaan lentokoneilla. Teoriassa näitäkin vaunuja voitaisiin kuljettaa ainakin ulkoisena kuormana Mil Mi-26 ”Halo” -helikopterilla, jonka nostokyky on maksimissaan noin 20 tonnia.
LuWa:ssa on kahden hengen miehistö, joka istuu ajoneuvoissa peräkkäin. Kuljettaja edessä, jolla on poikkeuksellisen hyvä näkyvyys ympäristöön panssarilasien läpi, noin 180 astetta. Vaunun johtaja, joka toimii asejärjestelmäoperaattorina on kuskin takana.
Suoja
Pienen koon ja ilmakuljetteisuusvaatimuksen vuoksi panssarointi on kevyehkö, se suojaa sirpaleilta ja kiväärikaliperisilta luodeilta. Osa LuWa:n suojaa on liikkuvuus ja pienestä koosta johtuva vaikea havaittavuus. Maastoliikkuvuus on hyvä telaratkaisusta johtuen, pintapaine on pieni. NBC-Vaunussa on kaasunsuojelujärjestelmä, jolloin se voi toimia myös taistelukaasujen saastuttamilla alueella.
Suojaa tuo myös epätavallinen telarakenne. Erillisiä teloja on vaunussa neljä tavanomaisen panssarivaunun kahteen verrattuna. Kun ajoneuvo ajaa miinaan, joka katkaisee telan ja mahdollisesti rikkoo telapyörästöä, vaunu säilyttää kuitenkin toimintakykynsä toisen samalla sivulla olevan telan avulla ja kykenee itsenäisesti evakuoitumaan. Ajoneuvossa on diesel-sähkökäyttöinen järjestelmä ja oma sähkömoottorinsa kullekin neljästä telasta. Sähköllä ajettaessa vaunu on erittäin hiljainen, suojan osatekijä sekin.
Suojasavuheittimet ovat osa perusvarustusta.
Tulivoima
LuWa:n perusmalli on tiedustelu- ja tulitukiajoneuvo. Se on varustettu Valhalla ASGARD miehittämättömällä tykkitornilla, jonka perusase on Rheinmetall MLG 27 mm automaattitykki. Mauser suunnitteli tämän aseen alun perin 1960-luvun lopulla taistelulentokoneiden tykiksi. Mauser BK 27:ää käytetään mm. Panavia Tornadossa ja Eurofighterin Typhoonissa. Ase on osoittautunut erinomaiseksi ja sen eri malleja on käytetty mm. helikoptereissa ja merivoimien aluksissa. Tälle aseelle on saatavana erityyppisiä ammuksia, mukaan lukien nuoliammus panssaroituja maaleja vastaan. Muita ”perusvaunun” aseistusvaihtoehtoja ovat eri kaliperiset automaattitykit tai 40 mm:n kranaattikonekivääri.
Tulevaisuudessa, jos ajoneuvo otetaan tuotantoon, se saanee edeltäjiensä tavoin erilaisia versioita eri käyttötarkoituksiin. Suunniteltuja konfiguraatioita ovat Wiesel-perheen tavoin tiedusteluajoneuvo, Spike LR2 -panssarintorjuntaohjusvaunu, kranaatinheitinvaunu, ambulanssi sekä ilmatorjunnan ohjus-, tutka-, tai johtokeskusvaunut.
Nähtäväksi jää, milloin kalusto tulee operatiiviseen käyttöön ja kuinka suuri on valmistettava kappalemäärä.
Kuvat vaunuvalmistajan, jollei kuvatekstissä toisin mainita. Otsikkokuva digitaalisesti luotu kuva, ei aito valokuva vaunusta.