Japanin itsepuolustusvoimien maavoimien jo 2000-luvulla alkanut, vaiheikkaan tuloksettomasti edennyt, nykyisten Komatsu Type 96 8×8 -panssaroitujen miehistönkuljetusajoneuvojen korvaamiseen uudella 8×8 panssaroidulla miehistönkuljetusajoneuvolla tähtäävä Wheeled Armoured Personnel Carrier (WAPC) -hankintaohjelma päättyi viimein 9.12.2022 ja suomalaisittain onnekkaasti Patria AMVXP -kuljetuspanssariajoneuvon voittoon.
Japani on tunnettu siitä, että se ostaa sotilaskalustoa ja varsinkin maavoimien kalustoa ulkomailta vain pakkotilanteessa. Japanilaisten oma sotilaskalusto on yleensä suorituskyvyltään kansainvälisesti kilpailukykyistä ja valmistettu laadukkaasti täydellisyyttä tavoitellen. Se on suhteellisen kallista, eikä sitä juurikaan myydä ulkomaille erittäin tiukan vientilupakäytännön takia. Tämän kaiken johdosta Japanin vain omille markkinoille suuntautunut sotilaskalustoteollisuus onnistuu yleensä pitämään ulkomaiset kilpailijat poissa tontiltaan. Pakkotilanteissa on yleensä turvauduttu lisenssituotantoon.
Komatsu Type 96 8×8 -panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo korvasi vuodesta 1996 alkaen vanhemman Mitsubishi Heavy Industries Type 73 -kuljetuspanssarivaunun Japanin itsepuolustusvoimien maavoimien käytössä. Type 73 -vaunuja oli kaikkiaan käytössä yli 340, ja ne korvattiin 381:llä Type 96 8×8 -ajoneuvolla, jossa on 2+8 hengen miehistö ja aseistuksena joko 12,7 mm:n raskas konekivääri tai 40 mm:n Howa Type 96 -kranaattikonekivääri asennettuna ajoneuvon yläosaan ilman asetornia.
Type 96 -ajoneuvon seuraajan etsintä alkoi jo 2000-luvulla, ja aluksi ainoita tarkasteltavia vaihtoehtoja olivat japanilaiset ajoneuvot. Kotimaiseen tarjontaan tyytymätön Japanin puolustusministeriö aloitti WAPC-hankintaohjelman uudestaan vuonna 2018 ja pyysi siihen mukaan myös ulkomaisia kilpailijoita. Syyskuussa 2019 ilmoitettiin, että loppusuoralle testattavaksi pääsivät suomalainen Patria AMVXP, japanilainen Mitsubishi Armored Vehicle ja amerikkalais-kanadalainen General Dynamics Land Systems – Canada LAV 6.0. Koska General Dynamics ei toimittanut ajoissa testattavaksi LAV 6.0 -uustuotantoajoneuvoa, loppuottelu tammikuussa 2022 aloitetussa testauksessa käytiin Patrian ja Mitsubishin panssaroitujen miehistönkuljetusajoneuvojen välillä. Patrian voitto WAPC-hankintaohjelmassa oli todellinen yllätys – koko kilpailua pidettiin eräänlaisena verukkeena Mitsubishin ajoneuvon valinnalle, koska jo 1950-luvun loppuvuosilta lähtien Japani on hankkinut vain japanilaisia vaunuja ja ajoneuvoja.
Vuonna 2013 esitelty AMVXP on vuonna 2001 esitellyn alustapohjaisen perus-AMV:n vahvemmin suojattu modulaarinen isoveli. Patria tarjoaa sitä niin 28-tonnisena uintikykyisenä kuin 32-tonnisena uintikyvyttömänä versiona. Hyötykuormaa voi olla jopa 15 tonnia. Japanista on tulossa Slovakian jälkeen toinen Patria AMVXP -ajoneuvon vientiasiakas. WAPC-hankintaohjelman sääntöjen mukaisesti japanilaiset AMVXP-ajoneuvot tullaan valmistamaan lisenssillä Japanissa. Japanin puolustusministeriö on budjetoinut 23,2 miljardia jeniä eli noin 164,8 miljoona euroa ensimmäisen toimituserän 29 WAPC-ajoneuvon hankintaan kolmen vuoden toimitusajalla. Patria on vuorostaan perustanut Japaniin tytäryrityksen ja käy neuvotteluja lisenssituotannosta Japanissa. Japanin WAPC-hankinnan kokonaislaajuus tulee todennäköisesti olemaan 350–400 Patria AMVXP -ajoneuvoa.
Koska todella harvan sotilaskalustovalmistajan referenssilistalta löytyy Japanin itsepuolustusvoimat, onnittelemme Patriaa esimerkillisestä tuotteesta ja suorituksesta. Tilanne on samankaltainen kuin jos samurai valitsisi suomalaisen katanan, wakizashin tai yumin. Suomalainen laatutyö palkitaan!
Artikkelikuva: Patria.