Isku taivaalta

Artikkelit
Jukka Janhunen

Avaamme yksityiskohtaisesti viime keskiviikkona (16.3.2022) Azov-rykmentin julkaisemaa videota, jossa kaksi venäläistä panssarivaunua joutuu ilmaiskun kohteiksi. Tämä video on ehtinyt jo näkyä useassa mediassa. Mutta mitä siinä oikein tapahtuu, minkä tyyppiset vaunut ovat kyseessä ja mikä on vaunutyypin historia?


Videon tapahtumapaikkana on Etelä-Ukrainassa sijaitseva Mariupol, jossa tällä hetkellä taistellaan kiivaasti. Mariupol oli merkittävä kaupunki Neuvostoliiton panssarivaunutuotannon kannalta. Siellä mm. valettiin 1980-luvulla T-80UD-taistelupanssarivaunujen torneja. Tornin onkaloihin asennetut keraamiset insertit valmistettiin Ukrainassa, sillä se oli ainoa paikka Neuvostoliitossa, josta raaka-ainetta sai. Liittovaltion hajottua keraamitekniikka myytiin korkeimmalle tarjoajalle. Nyt Mariupol uhkaa muuttua kivikasaksi.

Tällaiselta näyttää T-64BV-taistelupanssarivaunu. Tämä yksilö on vallattu separatisteilta
vuoden 2014 taisteluiden aikana. Kevyen Kontakt-1-reaktiivipanssarin tarjoama suoja on kattava.
(Lähde: Wikimedia Commons)

Kaluston tunnistus


T-64BV-taistelupanssarivaunun asemasta Neuvostoliiton panssarijoukoissa kertoo se fakta, että vaunua ei ikinä viety maan ulkopuolelle. Se oli ensilinjan vaunu, neuvostoliittolaista huipputekniikkaa.


T-64BV-vaunun tornin panssarointi on noin 400–475 millimetriä paksu etusektorissa ja sisältää valuteräksen sisällä isohkoja korundi- eli alumiinioksidikeraamipalloja. Tornia parannettiin massatuotannon aikana aina vaunutyypin valmistuksen lopettamiseen saakka, vuoteen 1987. Vaunun rungon valssatut teräslevyt olivat valmistetut lujasta homogeenisestä BTK-1Sh-tyyppisestä teräslaadusta. Se tarjosi noin 10–15 prosenttia paremman suojan kuin aikaisemmat rakenteelliset homogeeniset panssariteräkset. Rungon etuviistopanssari oli kerrostettu optimaalisesti torjumaan tuon ajan kineettiset ampumatarvikkeet, nuoliammukset. Se käsitti vuorottelevia kerroksia lujaa panssariterästä ja lasikuitukomposiittia.


Lisäsuojana lännen uusimpia panssaritorjuntaohjuksia vastaan T-64BV-vaunut vuorattiin kattavalla kevyellä Kontakt-1-reaktiivipanssarilla. Se teki vaunusta aikoinaan vaikeasti tuhottavissa olevan vastustajan. Nykyisin uudet aseet ja hyökkäyssuunnat ovat tehneet tästäkin vaunusta todella haavoittuvaisen.

Kaaviopiirustusten avulla on helppo oppia tuntemaan vaunuja. Tässä näkyy T-64BV-
taistelupanssarivaunu neljästä eri suunnasta. Huomaa T-64-sarjan vaunujen erikoisuus, LUNA-
tyyppinen infrapunavalaisin on tykin putken vasemmalla puolella. (Lähde: armyrecognition.com)

Asevaikutusta


Asejärjestelmän on sanottu olevan drooni, jonka vaikutuksen alle T-64BV-vaunut joutuvat. On syytä olettaa, että kyseessä on tuttu paholainen eli Bayraktar TB2 -drooni MAM-tyyppisine mikro-ohjuksineen.


Videolla näkyy yhteensä viisi ohjuksen iskemää. Käydään niitä lävitse.


Ensimmäinen osuma (ajassa 00:10) menee hieman ohi osuen liikkuvan T-64BV-vaunun taakse. Ei vaikutusta taistelukykyyn. Toinen osuma (ajassa 00:14) saadaan vaunun ääriosiin vasemmalle puolelle ja taakse. Liekkejä on nähtävissä, sillä vasemmanpuoleinen kahdensadan litran lisäpolttoainesäiliö ilmeisesti syttyy palamaan. Tämä osuma ei näytä vaikuttuvan vaunun taistelukykyyn muuten kuin pienentäen toimintasädettä menetetyn polttoaineen vuoksi.


Kolmas iskemä (ajassa 00:32) osuu äärilaitaan T-64BV-vaunua oikealle puolelle ja keskelle. Tällä osumalla on vaikutusta. Vaunun ampuja avaa luukkunsa ja alkaa poistua sieltä tulevan savun kera. Myös ajaja avaa luukkunsa, mutta ei poistu vielä. Johtaja ei toimi näin, vaan hänen luukkunsa pysyy kiinni. Vaunun johtaja ilmeisesti kuoli osumassa, sillä se tuli hyvin lähelle hänen luukkuaan.


Neljäs osuma (ajassa 00:42) tulee vaunun taakse, polttoainesäiliöiden kohdalle. Liekkimeri ja sitä seuraava savupilvi ovat valtavia. Nyt vaunun ajaja tekee päätöksen poistua. Hän juoksee kohti tien reunaa, kun viides osuma (ajassa 00:58) iskee hänen viereensä. Yritettiinkö ajaja tappaa?


Persianlahden sodassa oli tapauksia, jolloin yhdysvaltalaiset M1 Abrams -miehistöt pidättäytyivät ampumasta irakilaisia panssarivaunuja, kun sieltä oli miehistöä tulossa pois. Vasta kun he olivat turvallisen matkan päässä, tuhottiin vaunu. Armoakin voi osoittaa, eikä tappaa säälimättä. Näin voi palata sodan loputtua kotiin sankarina eikä murhaajana.


Ajassa 01:17 voimme nähdä välähdyksen videokuvan oikeassa yläreunassa, joka viittaa toisen T-64BV-vaunun tuhoutumiseen. Nämä kaksi tuhottua T-64BV-vaunua on nähtävissä yhteiskuvassa ajassa 01:26. Mielenkiintoisena yksityiskohtana voidaan nähdä toisen T-64BV-vaunun ajajan poistuvan (ajassa 01:30). Molemmat vaunujen ajajat selvisivät ilmeisesti hengissä tästä koitoksesta. Sitä jää helposti miettimään, mitä tapahtui jälkeenpäin.

Tulevaisuuden näkymiä


Taistelupanssarivaunut eivät ole kuolemassa mihinkään, mutta niiden suojan tarvetta ja roolia taistelukentällä tulee miettiä uudestaan. Droonit ovat jo nyt toisessa sodassa näytelleet merkittävää roolia panssariuhan neutraloinnissa. Taistelupanssarivaunut ovat heikoimmin suojattuja yläsektorista tulevaa asevaikutusta vastaan. Se, että jonkin taisteluvälineen pystyy tuhoamaan ei tee siitä turhaa. Aivan yhtä lailla kiväärin luoti ei tee jalkaväkitaistelijasta turhaa, vaikka sillä voi tappaa oikein osuttuna.


Droonien aiheuttaman uhan tulee nyt viimeistään saada eri maiden panssarivoimien hälytyskellot soimaan. Tarvitaan lukuisia eri toimenpiteitä, joista kaikki ei sovi joka armeijalle. Suurilla yläkoroilla toimivat aktiiviset omasuojajärjestelmät ovat yksi ratkaisu. Uusia kevyitä reaktiivisia ja passiivisia panssariratkaisuja on kehitettävä nopeasti. Lisäsi tarvitaan uusia perustaistelumenetelmiä drooniuhan alla toimittaessa. Lista on pitkä. Yksi asia on kuitenkin varma: taistelupanssarivaunut eivät ole lähdössä minnekään. Niiden suojaa ja tulivoimaa ja tarvitaan taistelukentällä.

Kuva: T-64BV-taistelupanssarivaunu huoltoasemalla. Vaunun 5TDF-dieselmoottori voi toimia usealla eri polttoaineella, kuten dieselillä, polttoöljyllä ja kerosiinilla. T-64BV-vaunuun mahtuu ulkoisten säiliöiden kanssa 1280 litraa polttoainetta, joten tankkauksesta kertyy aikamoiset bonukset. (Lähde: informnapalm.org)