Katso alkuperäiseen artikkeliin tehdyt korjaukset jutun lopusta!
Tänään, sodan kolmannen viikon alkaessa, muutama kuva-analyysi ajoneuvoista Ukrainan sotakuvissa. Ehjiä ja vähemmän ehjiä ja kuinka niitä tunnistaa ja mitä ne kertovat. Seuraavissa osissa ainakin tykistöasejärjestelmiä, lentävää kalustoa ja sen pudotuksia jne.
Annamme sodalle kasvot julkaisemalla kuvia siitä. Jokainen kuva pitää sisällään tarinan ja jotkut niistä paljastuvat meille vasta sodan loputtua. Osa ei koskaan. Nämä tarinat ovat totta ja tärkeitä.
Kuva 1. on otettu 8.3.2022 ja siinä näkyy ukrainalaisten valtaama venäläinen T-80BVM-taistelupanssarivaunu. Se on kaikkea muuta kuin huono teknisiltä ominaisuuksiltaan, vaikka onkin modernisoitu vanha vaunu. Tämä T-80BVM edustaa Venäjän Ukrainaan lähettämistä taistelupanssarivaunuista kärkikalustoa, yhdessä T-72B3 Obr. 2016 kanssa. Yleisesti ottaen uutiskuvia seuraamalla, voi huomata, että venäläiset ovat lähteneet sotaan monin paikoin sillä halvimmalla bulkkikalustollaan. Kärkikalustoa on näkynyt vähemmän. Eikä hyvä kalustokaan ratkaise mitään, jos sitä ei osata käyttää ja/tai ei ole motivaatiota taistella.
Kuvan kasikymppisessä on järein mahdollinen suoja, mitä vaunuun saa. Huomatkaa rungon Relikt-reaktiivilevyjen päälle asetetut ”reaktiivireput”. Niiden sisällä on viistoon asennettuna useita kevyitä 3S24-reaktiivitiiliä. Nämä reaktiivireput tarjoavat suojaa hieman järeämmiltäkin RPG-7-singon kranaateilta. Venäläiset lähteet ilmoittavat homogeeniseksi panssariteräsvastineeksi (RHA) noin 650–750 millimetriä. Nämä ovat vain suuntaa antavia lukuja. Kuvan vaunussa on KMT-sarjan miina-aura.
Huippuunsa modernisoidun kasikymppisen valtaaminen on nöyryytys ja pieni tappiokin venäläisille, vaikkei se sodan lopputulokseen mitenkään vaikuta. Länsimaiden haltuun päätyy nyt varmasti Relikt-reaktiivipanssaria ja ampumatarvikkeita tutkittaviksi. Hatun noston arvoinen suoritus, kun saadaan täysin ehjä vihollisen vaunu. Näinhän mekin saimme T-34-vaunumme jatkosodassa – luvatta lainaten…
Kuvassa 2 marssii kohti yksi Ukrainan panssariaseen ylpeyksistä eli T-64BM2 ”Krab”. Vaunu on mielenkiintoinen tappelupari edellisen kuvan T-80BVM-vaunun kanssa. Toki taistelupanssarivaunujen välisiä yhteenottoja tullaan tuskin isommassa mittakaavassa näkemään, mutta muutamia yksittäisiä kohtaamisia voi tapahtua. Vaunu vastaan vaunu tilanteita oli joitakin vuonna 2014 Ukrainan armeijan ja separatistien välillä.
Toisena jonossa tämän vaunun perässä tulee joko toinen samanlainen vaunu tai hieman vanhempi T-64BV -versio.
Tämän vuoden korkealle arvostetun Military Balance -julkaisun mukaan Ukrainalla oli ennen sotaa sata kappaletta T-64BM-sarjan vaunuja. Nyt niitä on varmasti vähemmän. Kuinka paljon vähemmän, on mahdotonta sanoa. Vertailun vuoksi voidaan todeta Ukrainan kärkivaunuja T-84 Oplotteja olleen vain viisi kappaletta käytössä ennen sotaa.
T-64BM Bulat vaunussa on ukrainalaisten itse kehittämä ainutlaatuinen NOZH-reaktiivipanssari (”veitsi”). Nämä näkyvät viistoina ”levyinä” tornin ja rungon etusektorissa. NOZH on tehokas niin kineettisiä (nuoliammukset) kuin kumulatiivisia (ontelotaistelulataukset) ampumatarvikkeita vastaan. Yhdessä NOZH-elementissä on lukuisia lineaarisia ontelopanoksia rinnakkain. Elementti laitetaan koteloon muutaman senttimetrin paksuisen teräslevyn alle. Tornissa reaktiivielementtien alaosasta roikkuvien kumilevyjen tarkoituksena on sytyttää ontelotaistelulataus etäällä panssarista, tehostaen vaunun suojaa.
Kuvassa 3. näkyy tuhottu ukrainalainen BTR-4E 8×8 panssaroitu miehistönkuljetusvaunu eli APC (Armoured Personel Carrier) Harkovan alueella. BTR:n takana näkyy tykistötulessa vaurioitunut koulu.
BTR-4E on ukrainan itse kehittämä panssaroitu ajoneuvo. Se on näppärä peli ja siitä löytyy useita eri versioita. BTR-4E:ssä on 30 millimetrin konetykillä varustettu torni. Tornin ympärillä näkyy säleikköpanssaria (eng. ”slat armor”). Se on tehokas esimerkiksi RPG-7-tyyppisiä sinkoja vastaan.
Säleikössä vaakatasossa olevien teräslevyjen etäisyys toisistaan on pienempi, kuin iskevän singon projektiilin halkaisija. Näin ontelopanoksen metallikartiota saadaan vaurioitettua (puristettua kasaan), joka häiritsee ontelosuihkun muodostumista. Ontelopanoksen suihkun muodostavan kartion tulee olla pyörähdyssymmetrinen ja erittäin mittatarkka. Muuten ontelosuihkusta ei saada hyvin läpäisevää koherenttia jatkuvaa suihkua. Säleikköpanssarin toinen toimintamekanismi on RPG-7-singon kranaattien sytytysvirtapiirin oikosulkeminen.
Kuvassa 4 näemme tiellä kolme venäläistä sumppuuntunutta, aivan liian lähellä toisiaan ajanutta, varsin nykyaikaista GAZ Tigr -panssaroitua monitoimiajoneuvoa tuhottuna. Tigr -ajoneuvoja käyttää useat eri tahot venäjän asevoimissa ja sisäministeriön joukoissa. Tässä kuvassa on kyse hieman uudemmasta mallista eli VPK-233136.
Äksiisikoulutus, perusosaaminen ja ainakin nyt ajoneuvovälit liikkeessä ja pysähdyttäessä kunniaan! Kuvasta 4 näkee, että ennen on pyritty vaikuttamaan renkaisiin ja ikkunoihin sekä tuulilasiin. Ikkunoihin kannattaa ampua siinäkin mielessä, sillä ne pettävät useamman osuman jälkeen. Myös näkyvyys ulos heikkenee säröilyn vuoksi. Tigr -ajoneuvojen rungot ovat hitsattu lujasta panssariteräksestä. Panssari hoitaa kahta tehtävää, suojaa luodeilta ja sirpaleilta ja toimii myös rakenteellisena komponenttina. Tigr -ajoneuvoista löytyy useita versioita eri tasoisilla ballistisilla suojilla ja aseistusvaihtoehdoilla.
Kuvasta näkee yleisen venäläisen tavan ajaa liian lähellä toinen toisiaan. Mihin on unohtunut aivan perusasiat? Tappiot ovat suuret, jos joudut väijytyksen tai epäsuoran tulen tai vaikkapa lennokin tulen kohteeksi. Lähellä ajaminen voi luoda turvallisuuden tunnetta sotilaille, mutta on järkevämpää antaa yhden ajoneuvon tuhoutua mieluimmin, kuin koko kolonnan. Siksi välit täytyy olla ajoneuvojen välillä. Se että niitä ei ole viittaa huonon koulutukseen, johtamisongelmiin ja yleensäkin osaamattomuuteen. Isommassa mitassa kyse on myös huolto-ongelmista ja piittaamattomuudesta kun ilmavaara on vähäinen tai paikoin olematon. Monissa kuvissa näkee, että ajoneuvot on hylätty jo ennen kuin ne on tuhottu tai ainakin vaikutuksen ensi hetkillä. Tämäkin viittaa joukon heikkoon taisteluarvoon. Tässä kuvassa näyttäisi traagista kyllä siltä, että ajoneuvoissa on oltu sisällä kun niihin on vaikutettu. Ainakin toisen ajoneuvon kohdalla näkyy myös palojälkiä ja ensimmäisen ajoneuvon vieressä sammutin. Ensimmäistä on selvästi ainakin aiottu hinata pois paikalta. Ensimmäisen ajoneuvon painava takaovi on lentänyt keskelle tietä. Onko jokin – esimerkiksi osunut projektiili – räjähtänyt ajoneuvon sisällä vai onko ovi irronnut kun siihen on vaikutettu sen ollessa ehkä avattuna kun ajoneuvosta on yritetty ulos?
Kuvan 5. liikennemerkissä lukee kyrillisin kirjaimin STOP ja niinhän siinä on käynyt, että tähän pysähtyi. Kuvassa on Venäjän maahanlaskujoukkojen BMD-2 -miehistönkuljetuspanssarivaunu tuhoutuneena.
Liikennesääntöjen vastaisesti, mutta ilmeisesti pakon sanelemana pysäytetty entinen ajopeli on tallentumassa myös paikallisen pyöräilijän kännykkäkameraan Buchassa lähellä Kiovaa. BMD-2 on siis maahanlaskujoukkojen kalustoa ja sen voi ilmapudottaa esimerkiksi Ilyushin Il-76 -rahtikoneesta.
Takana kuvan vasemmassa reunassa näyttäisi olevan tuhottuna BMP-2. Tässä ajoneuvojen välit ovat olleet säädylliset. Maahanlaskujoukoissa on kaiketi koulutettu miehet hieman paremmin kuin edellisen kuvan sotilaat olivat. Se ei ole kuitenkaan näitä pelastanut.
Kuvassa 6. näemme sitten isomman luokan sähläämisen seurauksia. KUvassa näkyy venäläinen kolonna tuhottuna kapealle tielle. Kunnon panssariromuttamo!
Ajoneuvojen tunnistus on mielenkiintoista. Ensimmäisenä on maahanlaskujoukkojen BTR-D-panssaroitu miehistönkuljetusvaunu (APC). Toisena on erinomainen BTR-82A 8×8 APC, jonka tunnistaa helposti 30 millimetrin konetykkitornista. Taaempana voi erottaa BRDM-2-tiedusteluajoneuvon, toisen BTR-D:n ja polttoaine kuorma-auto. Löytyy vielä jopa T-72-sarjan taistelupanssarivanun runko, jonka voi tunnistaa lokasuojista. Vaunun ampumatarviketäyttö on räjähtänyt ja torni on lentänyt irti.
Olisi luullut, että Tshetshenian opit olisivat menneet jo perille, mutta ei tässä tapauksessa. Kuvan tilanne johtuu puutteellisesta koulutuksesta ja välinpitämättömyydestä. Niin turhaa ihmishenkien menetystä, kuin olla voi!
Näihin sanoihin on hyvä lopettaa tämänkertainen analyysimme.
Korjaus:
Kiitos Facebook-sivun kautta saamamme lukijapalautteen korjaamme kaksi virhettä.
Tekstissä väitämme kuvassa viisi kaukana takana näkyvää vaunua vastaavanlaiseksi kuin etualalla olevaa vaunua. Näin ei ole! Takana oleva vaunu on BMP-2. Vaunun yläkorolle nostettu 30 millimetrin 2A42-konetykki on selkeästi nähtävissä.
Tästä lukijapalautteesta lähteneen vyyhdin perusteella kirjoittaja huomasi toisen väärän tunnistuksen. Etualalla oleva BTR-D onkin BMD-2. BMD-2-vaunun takana oleva 2A42-konetykki lähtee sen piilossa olevasta tornista. BTR-D-vaunussa on hyvin samanlainen runko kuin BMD-2-vaunussa. Tämä aiheutti erehdyksen. BTR-D-vaunussa on kuusi telapyörää ja sen runko on pidempi kuin BMD-2:ssa. BMD-2-vaunussa telapyöriä on viisi, kuten artikkelin kuvassa. Eroja on muitakin.
Kirjoittaja pahoittelee syvästi tapahtunutta ja kiittää tarkkasilmäistä lukijaamme Facebook-palautteesta.