Tänään esiteltiin julkisuudelle käytännön demonstraationa Maanpuolustuskorkeakoulun Sotatekniikan laitoksen ja Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä tehtyä tutkimushanketta, KOTKA-AAGV hanketta. KOTKA tulee sanosita KaukoOhjattava ja TKA merkitsee telakuorma-autoa. AAGV taasen merkitsee Autonomous Arctic Ground Vehicle eli autonominen arktisiin oloihin tehty maa-ajoneuvo.
Itse ajoneuvo on monelle tuttu Sisun valmistama NA-140BT -telakuorma-auto, joka toimii etäohjauksella. Ajoneuvoa voi siis ohjata ilman kuljettajaa joko 5G-verkon kautta omalla ohjaimellaan jolloin ajoneuvo välittää kamerakuvaa maastosta ohjainkonsoliin ja kuvan perusteella ohjaaja voi käsitellä ajoneuvoa. Tässä tapauksessa ohjausetäisyys voi olla rajaton, kunhan yhteys toimii. Käyttö on siis mahdollista jopa toiselta puolelta maapalloa, vaikka tähän tuskin on tarvetta. Toinen vaihtoehto on perinteisempi työkoneen kauko-käyttöohjain. Tällöin KOTKAa ohjataan omien havaintojen perusteella, jolloin toimitaan näköyhteydessä ajoneuvoon.
KOTKA-projekti on Puolustusvoimien tutkimustehtävä, jossa pyritään selvittämään nykyisen teknologian kypsyyttä autonomisen järjestelmän luomiseksi taistelukentälle maasto-olosuhteisiin. Tavoitteena on jatkossa kehittää täysin autonominen maastossa liikkuva järjestelmä.
Kehittämistyön painopiste on teknologiatutkimus käsittäen useita osajärjestelmäinnovaatioita sisältäen teknologioita mm. sensorifuusioon, navigointiin ja esteiden väistämiseen liittyen.
Vanhalle lisää ikää
Kokeiluajoneuvo on käytöstä poistettu tela-kuorma-auto. ”Tutkimuksella pyritään osoittamaan, että vanhentuneita ajoneuvojärjestelmiä voidaan tekoälyn ja robotiikan avulla kustannustehokkaasti päivittää uusiin tehtäviin ja käyttötarkoituksiin”, Maanpuolustuskorkeakoulun Sotatekniikan laitoksen pääopettaja, everstiluutnantti Petteri Hemminki on valottanut asiaa.
Autonomista ajoneuvoa voidaan hyödyntää korkean riskin polttoaine- ja ampumatarvikekuljetusten automatisointiin sekä humanitaarisiin tarpeisiin. Laite voi monikäyttöisyydessään vapauttaa sotilaita taistelukentällä toisiin tehtäviin. ”Teknologiaratkaisujen kehittyessä käyttömahdollisuuksia on tulevaisuudessa lukemattomia”, totesi jalkaväen tarkastaja, eversti Ari Lehmuslehti Suomen Sotilaalle antamassaan haastattelussa. Edellä mainittujen lisäksi Lehmuslehti nosti käyttötapausesimerkeiksi muiden viranomaisten tukemisen, valvonta- ja tiedustelutehtävät sekä evakuointitehtävät.
Lehmuslehti korosti myös käytöstä poistuvan ajoneuvokaluston eliniän pidentymisen tällaisilla ratkaisuilla. Ajoneuvokaluston uusiokäyttö on poikkeuksellisen kustannustehokasta.
Kehitysmahdollisuudet ovat merkittävät, sillä Maanpuolustuskorkeakoulun Sotatekniikan laitos tutkii muun muassa tekoälysovelluksia ja sensoriteknologiaa muissakin projekteissa yhteistoiminnassa mm. yliopistojen kanssa. Tulevaisuuden visio voi olla autonomisesti liikkuva laite, joka löytää tiensä täysin itsenäisesti annetun tehtävän mukaan ja samalla kerää tietoa maastosta ja vihollisesta toteuttaessaan omaa päätehtäväänsä.
Esimerkkinä telakuorma-autot, joita pataljoonakokoonpanossa on ollut kymmenittäin. Kaluston ikääntymisen ja loppuunajamisen myötä pataljoonaa ei voida varustaa enää kokonaisuudessaan tällä kalustolla, mutta joukosta löytyy kuitenkin yksilöitä, jotka kelpaavat KOTKA-ajoneuvon kaltaisiin tehtäviin. Kelvolliset ajoneuvoyksilöt saavat uuden elämän.
Nopea, ketterä kehitys
Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Maanpuolustuskorkeakoulu solmivat syksyllä 2023 yhteistyösopimuksen. Metropolia Ammattikorkeakoulu sai telakuorma-auton ”rakennettavaksi” alle vuosi sitten helmikuussa ja jo nyt on käsillä laite, jolle löytyy sellaisenaan käyttömahdollisuuksia maavoimissa: ”Jalkaväen tarpeisiin jo nyt esillä ollut laite soveltuu maalinhinaukseen. Esimerkiksi panssarintorjuntaohjusammunnoissa kyetään turvallisesti vetämään maalilaitetta, jolloin maalitilanteesta saadaan haastava ja todenmukainen”, totesi eversti Lehmuslehti ja kehui nopeaa, ketterää kehitystyötä, joka on edennyt poikkeuksellisen sujuvasti yhteistyökumppaneiden tiiviin työskentelyn tuloksena.
Kuvat kirjoittajan