Reserviläisen asiointi helpottuu

Artikkelit
Jarmo Sinkkonen

Puolustusvoimat ottaa merkittävän askeleen kohti modernia ja digitaalista asiointia julkaisemalla uuden OmaIntti-palvelun, joka tekee reserviläisten ja asevelvollisten asioinnista entistä sujuvampaa. Uuden palvelun myötä reserviläinen pystyy tarkastelemaan omia ylennystietojaan ja päivittämään omia tietojaan Puolustusvoimien suuntaan. Uusi palvelu otettiin käyttöön 4. kesäkuuta 2024.

OmaIntti on asevelvollisille suunnattu sähköinen palvelu, joka kokoaa Puolustusvoimien verkkosisällöt ja asiointipalvelut yhteen käyttöliittymään. Palvelu hyödyntää vahvaa tunnistautumista tarjoten kohdennettua ja yksilöllistä tietoa asevelvollisuuden eri vaiheisiin. Uusi ”Omat tiedot” -osio mahdollistaa asevelvollisten omien tietojen, kuten sodanajan sijoituksen ja ylennysten, tarkastelun. Tietojen laajuus vaihtelee asevelvollisuuden vaiheen mukaan. Reserviläiset voivat myös päivittää yhteys- ja varustetietojaan.

”OmaIntti on merkittävä parannus, joka helpottaa naisten vapaaehtoiseen palvelukseen hakevien, kutsuntoihin osallistuvien, varusmiesten ja reserviläisten arkea. OmaIntin kautta he saavat räätälöityjä sisältöjä sekä voivat tarkastella omia tietojaan ja päivittää niitä kätevästi verkossa. Tämä tuo asiointiin aivan uudenlaista joustavuutta”, sanoo Puolustusvoimien henkilöstöpäällikkö, kenraalimajuri Rami Saari.

Vuorovaikutusta ja tietoa

”OmaIntti parantaa merkittävästi vuorovaikutusta Puolustusvoimien ja asevelvollisten välillä. Käyttäjät voivat nyt saada ajankohtaista tietoa ja ohjeita kaikissa asevelvollisuuden vaiheissa yhdestä paikasta. Tätä kaikkea on jo pitkään kaivattu”, Saari jatkaa.

Palvelusta löytyvät ajankohtaiset ohjeet ja asiointipalvelut kaikkiin asevelvollisuuden vaiheisiin, mikä tekee tarvittavan tiedon löytämisestä helppoa ja nopeaa. Tulevaisuudessa OmaIntin kautta asiointi tulee olemaan entistä kattavampaa. Kehitteillä olevat palvelut laajentavat reserviläisten mahdollisuuksia asioida sähköisesti. Tämä kehitys lisää reserviläisten toiminnan sujuvuutta ja mahdollistaa ajankohtaisten tietojen tarkastelun ja päivittämisen helposti.

Puolustusvoimien tavoitteena on varmistaa asiointipalvelujen käytettävyys, tavoitettavuus ja saavutettavuus sekä lisätä vuorovaikutusta asevelvollisten kanssa. Digitaalisten asiointiprosessien kehittäminen on Puolustusvoimissa tärkeä tavoite, ja OmaIntti-projekti on tärkeä osa laajempaa kehitystä. Puolustusvoimat sitoutuu jatkamaan palvelujen parantamista varmistaakseen, että asiointi sujuisi tehokkaasti ja sujuvasti.

Kuva Puolustusvoimat