Suomen Sotilas Aquitainen kannella

Artikkelit
Arto Ojanen

Suomen Sotilas pääsi käymään Helsingissä laivastovierailulla poikenneessa ranskalaisessa vuonna 2012 käyttöön otetussa fregatti Aquitainessa. Tätä alusluokkaa voisi kutsua leikkimielisesti eurofregatiksi, sillä se on alun perin syntynyt Ranskan ja Italian laivastojen yhteisenä hankkeena. Yhteistyöhön liittyi myöhemmin Yhdysvallatkin mukaan. Sen suunnitelmissa on tilata peräti 20 alusta. Ensimmäinen yhdysvaltalaisalus on jo rakenteilla.

Nykyaikaiset sotalaivat ovat kooltaan suuria, kuten oma Lv2020-projektimme on osoittanut. Laivastot ovat kaikkialla ammattilaistuneet, mutta ammattimiehet ovat kalliita, ja isoissa useampaan tehtävään kykenevässä aluksessa heitä tarvitaan suhteessa vähemmän. Ranskan laivastossa tämä vielä korostuu, sillä fregatti Aquitainella on koko ajan kaksi kokonaista miehistöä, toinen purjehtii toisen ollessa vapaalla. Näin alus on vuosihuoltoa lukuun ottamatta valmiudessa kaiken aikaa. Järjestelyyn siirryttiin kaksi vuotta sitten Venäjän hyökättyä Ukrainaan.

Fregatti vai hävittäjä?

Ranskalaisen fregatin pituus on 142 metriä ja uppouma 6 000 tonnia. Alusten luokittelun terminologia ei maailmalla ole vakiintunut, britit kutsuvat tämän kokoisia sotalaivoja hävittäjiksi. On jopa arveltu, että nimikikkailulla saatiin kalliit laivat helpommin läpi poliittisessa päätöksenteossa. Miehistössä on 145 merisotilasta. Italian eurofregatit ovat hieman suurempia, 6 600 tonnia ja miehistössä noin 200 sotilasta.

Fregatti Aquitaine on varustettu ensi sijassa sukellusveneiden torjuntaan, ja sen toimintaympäristönä ovat valtameret. Sensoreina on luonnollisesti sekä hinattavat että laivan pohjaan kiinnitetty laskettava sonar, jota käytetään Suomenlahden kaltaisissa matalissa vesissä. Aseistuksena sukellusveneitä varten on kaksi heitintä 324 mm:n MU-90-torpedoille. Aluksella oli hangaari NH-90 NFH -meritoimintahelikopterille, mutta ainakin Helsingissä käynnin aikana hekohangaari oli tyhjänä.

Aseistus kunnossa

Muitakin suorituskykyjä löytyy melkein pikkumaan koko laivaston lavettien verran. Pintatorjuntaan on kahdeksan viimeisintä Block 3 -variaatiota edustavaa ranskalaista Exocet-meritorjuntaohjusta, ja ilmatorjunnasta huolehtii Ranska–Italia-yhteistyöllä kehitetyt Aster 15 -aluetorjuntaohjukset, joita siiloista löytyy 16 kpl. Ohjusarsenaalin täydentävät maamaaleihin tarkoitetut Sylver A-70 -risteilyohjukset, niitäkin on 16 kpl.

Aquitainella on myös monipuolinen perinteinen tykkiaseistus. Keulassa jököttää OTO/MELARAn 76 mm:n automaattitykki, jota käytetään sekä ilma- että pintatorjuntaan. Lähitorjuntaa varten on kolme nopeasti ampuvaa NEXTERin 20 mm:n tykkiä. Meridroonien aikana nämä aseet ovat osoittautuneet entistäkin tärkeämmiksi.

Alus tiptopkunnossa

Laiva viipyi satamassa useamman päivän, joten miehistöllä oli mahdollisuus tutustua maahamme esimerkiksi laskettelemalla päivä Himoksella tai Helsingin nähtävyyksiä ja varmaankin myös iltaelämää seuraamalla. Käyntimme aikana oli käynnissä siivouspalvelus, moppaavia merisotilaita näkyi kaikilla käytävillä. Sotalaivat yleensä ovat siistejä, mutta ranskalaisten suoritus ylti tällä alalla vähintään ylempään tasoon. Aikaisemmin oli harjoiteltu palontorjuntaa, vieraille kerrottiin. Palokalustokomeroiden ovet olivat vielä auki, jolloin saattoi nähdä niiden monipuolisen varustuksen. Tulipalo laivalla on aina vakava juttu, joten sammutusharjoituksia on miltei päivittäin.

Aluksen tehtävistä kertoi sukellusveneen torjunnasta vastaava upseeri, komentaja Bertrand. ”Päätoimintaympäristömme ovat valtameret, jossa sukellusvene on löydettävä laajalta alueelta syvyyden vaihdellessa lähes pinnasta satoihin metreihin. Itämeren ja Suomenlahden matalissa vesissä hakualueet ovat pienempiä, mutta saaret ja veden lämpötilavaihtelut tuovat omat vaikeutensa. Tällä vierailulla aivan uusi tuttavuus olivat jääolosuhteet ja jäänmurtajat, niitähän ei Välimerellä tule vastaan.” Helsingin edustan saaristoa eivät ranskalaiset pitäneet mitenkään poikkeuksellisena, saaria maailmalla riittää. Seuraavaksi laiva lähti Turkuun, jonne johtavien väylien varrelta saaristoa löytyy monin verroin enemmän. Erilaisissa olosuhteissa harjoittelemaan tänne on tultukin.

Yhteenvetona antoi monipuolisesti varustettu ranskalaisalus ja sen miehistö erittäin ammattimaisen ja osaavan kuvan. Suomen Sotilas toivottaa heille hyvää matkaa ja onnistuneita harjoituksia!


Kuvat: Arto Ojanen