Liitopommit vihdoin Ukrainaan

Artikkelit
Jarmo Sinkkonen

Politico julkkaisi merkittävän uutisen, jonka mukaan, Ukraina saisi jo pitkään odotetut GLSDB-liitopommit osaksi asearsenaaliaan. Ilmeisesti ensimmäinen erä pommeja on saapunut Ukrainaan tänään, keskiviikkona 31. tammikuuta.

GLSDB:iden toimitus Ukrainaan oli alun perin suunniteltu syksylle 2023, mutta se on viivästynyt. Koska tämä ampumatarvike ei kuulu Yhdysvaltojen arsenaaliin, on testaus ja tuotannon käynnistys vienyt odotettua enemmän aikaa.

GLSDB on ”Ground-Launched Small Diameter Bomb”. Ase, joka tarjoaa metrintarkkaa osumista aina 150 kilometrin ampumaetäisyydelle saakka. Mikä parasta, se ammutaan taivaalle raketinheittimillä, joita Ukrainalla jo on: M142 HIMARS- tai M270-raketinheittimet. 

GLSDB tuo tarpeellisen lisän Ukrainan kauaskantoisessa asearsenaalissa vähälukuisiin Storm Shadow ja Scalp EG -ohjuksien rinnalle. Ukraina valmistaa jo useita kauaskantoisia drooneja, joilla on hyökätty mm. lentotukikohtiin ja myös Moskovaan. Nämä ovat kuitenkin hitaita ja helposti torjuttavissa. Lennokkeihin verrattuna GLSDB:n torjunta on huomattavan vaikeaa.

Pommi on alunperin suunniteltu lentokoneesta pudotettavaksi. Nyt vain lentokoneen sijasta pommi toimitetaan taivaalle rakettimoottorilla. Rakettimoottorin sammuttua ja annettua liitopommille sekä halutun lentokorkeuden että lentonopeuden, pommi irtoaa, avaa liitosiipensä ja toimii sen jälkeen täysin samoin kuin lentokoneesta pudotettu vastaava pommi. Kyseessä on Saabin ja Boeingin yhteinen ratkaisu, joka on suhteellisen halpa ja tehokas ase. Valitettavasti asetta ei ole ilmeisesti paljoa varastoissa, ja tuotanto vie aikansa. Joidenkin arvioiden mukaan merkittävä määrä näitä aseita saataisiin Ukrainaan syksyllä.

GBU-39 -pommia kutsutaan myös nimellä Small Diameter Bomb (SDB), sen pienen koon ja siten pommin pienen halkaisijan vuoksi. Halkaisija on 19 cm ja pommin paino on reilut 110kg. Pommin kehitystyön johtoajatuksena on ollut, että kun osumatarkkuus on suuri, niin pommi voi olla pienempi saman vaikutuksen aikaansaamiseksi maalissa.

Maalit  ulottuville

M142 HIMARS:lla (tai M270:llä) ei ylletä nykytilanteessa Asovan meren rantaa kulkeville rautateille ja valtatielle, jotka tarjoavat siis suojaisan kulun Venäjän logistiikalle, reserveille kuin myös mahdollisuuden painopisteen nopeahkoon ja turvalliseen muutokseen. Samoin ei ylletä kaikkiin huollon varastoalueisiin, komentopaikkoihin, reserveihin ja keskeisiin liikenteen solmukohtiin, joihin vaikuttamalla voitaisiin merkittävästi kuihduttaa Venäjän vastatoimenpiteitä.

GLSDB mahdollistaisi iskut merkittäviin kohteisiin, kuten esimerkiksi Dzhankoy:n lentotukikohta Krimin pohjoisosissa. Lisäksi tämä lentotukikohta on merkittävä huoltokeskus, josta huolletaan Venäjän joukkoja Khersonin ja Zaporizzjan suunnilla. Toinen merkittävä kohde olisi Gvardeyskiy:n lentotukikohta keskisellä Krimillä, josta toimivat mm.  Su-25 maataistelukoneet. Brittitiedustelu on luokitellut nämä lentotukikohdat tärkeimmiksi Krimin alueella.

Kuljetusten kannalta Sokologirnen rautatieasema ratapihoineen Melitopolin lounaispuolella on ollut aktiivinen ja merkittävä joukkojen, ajoneuvojen sekä materiaalin kuormaus- ja purkualue rautatieyhteyden varrella. 

 Yhtä lailla Myrnen rautatieasema on keskeinen huollon solmukohta. Kalustoa, muuta materiaalia ja ampumatarvikkeita on varastoituna aseman läheisyyteen. Myrne sijaitsee Krimin pohjoispuolella, juuri ja juuri Ukrainan HIMARS:ien ulottumattomissa. Nyt HIMARS:lle on saatu ampumatarvike, joilla maaleihin ylletään.

Erityisiä ominaisuuksia

GLSDB-liitopommikalusto toisi mojovan lisän Ukrainan tulenkäytön mahdollisuuksiin. Huomattavan kantaman ohessa ohjautuva liitopommi tuo mukanaan muitakin etuja. Mäkien ja rakennusten suoman ”suojamuurin” takana piilottelevia maaleja voidaan tuhota tehokkaasti, koska pommin liikehtimiskyvyn vuoksi sille voidaan ohjelmoida paras mahdollinen lähestymissuunta ja iskukulma maalin sijainnin ja laadun mukaan. Merkittävä liikehtiminen toki pienentää ampumaetäisyyttä. Tietenkin ääriampumaetäisyyksille ammuttaessa tämä valintamahdollisuus kutistuu pieneksi.

SDB suunnistaa maaliinsa inertiasuunnistusjärjestelmällä, jota ei voida häiritä. Laite hyrrineen on kokonaisuudessaan pommin sisällä. Hakeutumista kohteeseen täydennetään ja varmennetaan häirintää hyvin sietävällä GPS-suunnistuslaitteella. Valmistaja mainostaa osumistarkkuuden olevan metrin säteellä halutusta maalipisteestä, mutta käytännön toiminnassa hieman suurempi hajonta lienee todellisuutta. Joka tapauksessa pommi on hyvin tarkka.

Lue tästä GLSDB-järjestelmästä lisää. Laaja juttu on Suomen Sotilaan lehdessä 2/2022, jossa myös analyysi välineen sopivuudesta Suomen puolustamiseksi. Ja lue, miksi oikeilla ratkaisuilla se on käytännössä varmassa piilossa viholliselta.

 

Kuvat Boeing, Saab