US Navy:lle miehittämätön sukellusvene

Artikkelit
Jarmo Sinkkonen

Boeing toimittaa Yhdysvaltain laivastolle ensimmäisen Orca- miehittämättömän sukellusveneen.

Täysin itsenäisesti tehtäviään täyttävä sukellusvene ei ole riippuvainen isäntäsukellusveneestä, eli se ei ole tavanomaista sukellusvenettä täydentävä ”siipikaveri, wingman”. Orca-sukellusrobotti perustuu Boeingin yli 50 vuoden kokemukseen vedenalaisten ajoneuvojen rakentamisesta ja käytöstä, vaikka yritys onkin kuuluisa nimenomaan lentokoneistaan.

Boeing on siis toimittanut ensimmäisen Orca Extra Large Uncrewed Undersea Vehicle -sukellusveneen (XLUUV) Yhdysvaltain laivastolle hyväksymistestauksen päätyttyä tässä kuussa. XLUUV, jonka laivasto on nimennyt ”Orcaksi” (miekkavalas), on uusi autonomisten sukellusveneiden luokka, joka pystyy suorittamaan pitkäaikaisia vedenalaisia tehtäviä korkeariskisillä merialueilla.

Orca perustuu vuosikymmenen tutkimus- ja kehittämistyölle, jolla on kehitetty pitkän kantaman, täysin autonominen robottisukellusvene, jolla on suuri hyötykuorma.

Laivaston kumppanuuden myötä Orca on käynyt läpi useita vaiheita merellä tapahtuvaa testausta, mukaan lukien maanpinnan ylä- ja alapuoliset liikkeet osoittaakseen ajoneuvojen ainutlaatuiset ominaisuudet.

Vuonna 2012 Boeing aloitti Echo Voyagerin suunnittelun ja kehittämisen. Echo Voyager oli kehityskonsepti, jolla testattiin ja osoitettiin hankkeen toteuttamiskelpoisuus. Testeissä koeajotoiminta on kestänyt yli 10 000 tuntia merellä ja kulkenut itsenäisesti satoja merimaileja.

Noin 26 metriä pitkä ja 80 tonnin painoinen Orca on liian suuri sukellusveneellä kuljetettavaksi, joten se on laskettava merelle laiturilta tai suuremmalta pinta-alukselta. Hyötykuormatila on reilu kymmenen metriä pitkä ja voi kuljettaa kuormaa aina kahdeksaan tonniin saakka. Kuormatila sijaitsee aluksenpuolivälin etupuolella.

Suunniteltuja aseita Orcalle ovat miinat ja ”kyttäävä torpedo”, torpedo, joka asennetaan meren pohjaan ja sensoreidensa avulla se havaitsee sille asetetut maalikriteerit täyttävät pinta-alukset sekä sukellusveneet, jolloin torpedo hyökkää maalia kohti.

Sukellusrobotissa on kokoontaitettava masto, joka voidaan nostaa kun alus on pintakulussa tai lähellä pintaa. Masto tarjoaa useita toimintoja, mukaan lukien satelliittiyhteydet.

Orcan hybrididiesel-sähkökäyttöinen propulsiojärjestelmä mahdollistaa äänettömän ajon veden alla. Aluksen dieselmoottorin ja nykyaikaisten litiumioniakkujen yhdistelmän pitäisi mahdollistaa Orcan pysyminen tehtävässään merellä kuukausia ajettaessa noin kolmen solmun nopeudella.

Voisiko tämäntyyppinen kalusto olla vastaus matalan ja lämpötilaolosuhteiden vuoksi haastavan Suomenlahden meripuolustukseen vedenalaisen toiminnan osalta? Matalat vedet haastavat tavanomaista (Naton) sukellusvenetoimintaa ja meriveden lämpötilakerrokset vaikeuttavat vesikuuntelua ja akustisten herätelähteiden paikantamista. Kokonsa ja miehittämättömyytensä vuoksi kalustolle löytyisi monia tehtäviä Suomen meripuolustuksen osana.

 

Kuvat Boeing ja US Navy