Australian kuninkaallisilla ilmavoimilla oli lokakuussa Williamtownin lentotukikohdassa kokeiluharjoitus, jossa testattiin lentotukikohtien nopeaa suojarakentamista, tilapäisrullausteiden tekoa ja kaluston maastouttamista. Tarve toteuttaa maantietukikohtia ja rakentaa nopeasti suojarakenteita on noussut kengurumaassakin uudelleen arvoonsa. Suomessa näin on tehty koko ajan, mutta maailman muututtua muutkin maat palaavat näihin käytäntöihin.
Voit lukea lisää eräiden Euroopan maiden kiinnostuksesta maantietukikohtataktiikkaan ja sen harjoitteluun. Lukaise maksuton juttu täällä nettilehdestä otsikolla ”Suomi ilmasodankäynnin trendsetterinä?”.
Austraalialaiskokeilulla luodaan kykyä hajauttaa lentokalustoa sekä lentotukikohtien sisällä laajemmalle alueelle, että luoda osaamista maantietukeutumiseen.
Harjoituksessa keskityttiin nimenomaan nopeasti toteutettaviin ratkaisuihin, joilla saadaan tukeutumisjärjestelmälle taistelunkestävyyttä hajauttamisen ja suojarakentamisen keinoin.
Suojarakentamiseen käytettiin betonisuojaseiniä, merikontteja ja muuta helposti saatavaa ja edullista materiaalia.
Omana erikoisuutena oli lentokoneiden rullaus- ja seisontapaikkojen rakentaminen maastoon tasatuille paikoille käyttämällä tätä varten valmistettuja levyjä. Kevytmetallilevyt ovat monesti miesvoimin siirrettäviä ja ne ladotaan maalle haluttuun muotoon. Levyt kiinnittyvät toisiinsa jolloin saadaan lentokoneen painon kantava yhteinäinen metalliplatta. Keksintö ei ole mikään uusi, näin on tehty jo Toisen maailmansodan aikaan.
Kyky toteuttaa näitä rakenteita nopeasti, kustannustehokkaasti ja siirtää niitä helposti eri paikkoihin, mahdollistaa ilmavoimille kyvyn hajauttaa kalustoa ja siten lisätä lentokaluston taistelunkestävyyttä.
Naamioinnilla on tarkoitus piilottaa suojarakenteisiin mahdollisesti tullut hävittäjä siten, että hyökkääjä ei tiedustelullaan saa selville, onko paikalla lentokone vai ei. Jos tyhjät lentokonesuojat vetävät ohjusiskun puoleensa, niin ne ovat silloin haukkuneet hintansa.
Tämä harjoitus oli ensimmäinen kokeilu, jossa kerättiin kokemuksia ja koottiin kehittämisideoita nopeaan tukikohtarakentamiseen. Uusi suorituskyky myös kehittää vaihtoehtoisia menetelmiä lentotukikohtien vaurionkorjauskykyyn.
Mahtaakohan maapallon toisella puolella syntyvät ideat kantautua tänne meillekin, vaikka osaamista toki meillä on jo ennestään. Mutta jotain uuttakin saattaisi löytyä.
Kuvat Australian kuninkaalliset ilmavoimat