Ruotsalaisvalmisteinen, mutta BAE Systems Hägglunds -konsernin ”omistama” CV90 on saanut uuden, nyt jo viidennen versionsa. Luonnollisesti vanha, luotettava vaunu on tekniikan kehittyessä saanut käyttöönsä kehityksen hedelmät. Toimivaa, onnistunutta konstruktiota kannattaa päivittää. Ja uusi vaunuhan kiinnostaa myös Suomessa, onhan meidän paras rynnäkköpanssarivaunu juuri CV. Meillä vaunun aseeksi on valittu 30 mm:n Bushmaster -kanuuna, joten vaunua kutsutaan myös nimellä CV9030.
Uudessa ”Ceevee mark nelosessa” on parannettu lähes kaikkea mitä taistelussa rynnäkköpanssarivaunulta edellytetään. Peruspilarit vanhempaan CV-kalustoon ovat parempi tulivoima, parempi liikkuvuus ja parempi suoja. Samoin vaunun henkilöstön käyttäjäergonomia ja tilannetietoisuus ovat paremmalla tasolla. Uuden vaunun taisteluteho on siis huippuluokkaa ja vastaa vielä pitkään nykyisen ja tulevaisuuden taistelukentän vaatimuksiin.
Uusi vaunu oli näytteillä Lontoossa DSEI-messuilla, jossa Suomen Sotilas tutustui kalustoon. Ulkoisesti katsottuna alustan tunnistaa tutuksi, mutta torni on kyllä kokonaan uuden näköinen. Torni, jota kutsutaan d-torniksi, on vajaa 10 senttiä matalampi, mutta on nyt koko alustan levyinen. Torni on kokonaan uusi, se ei siis ole parannettu versio vanhasta. Muutoksia ja parannuksia onkin tehty paljon myös alustaan.
Uusi vaunuversio, CV90 MkIV, jota voidaan kutsua myös nimellä CV9035 pääaseeksi valitun 35 mm:n amerikkalaisen Northrop Grumman Bushmaster III kanuunansa vuoksi, on aika tarkasti se versio, jonka Alankomaat saa CV-kalustonsa mid life update -modernisaation myötä. Saadun tiedon mukaan modernisaatio on maksanut noin neljä miljoonaa euroa vaunua kohti. Ei ole kuitenkaan tiedossa, miten paljon itse vaunukohtainen modernisointi maksaa ja mikä osuus on mm. huollon, koulutuksen ja simulaattorien sekä varaosien osuus. Tuo neljä miljoonaa kertoo kuitenkin mittavan, täyden kattauksen sisältävän modernisoinnin hintaluokasta.
Suorituskykyhyppy
Mutta itse vaunuun. Taistelupaino on 38 tonnia. Voimaa riittää Scanian V8-moottorista, josta saadaan 1000 hv taaten rynnäkkövaunulle tarpeellisen nopeuden ja ketteryyden. Nopeuden ja ketteryyden turvaamiseksi telapyörästössä on uusi aktiivinen jousitus, joka mahdollistaa haastavassa maastossa ajettaessa jopa 40 % suuremman ajonopeuden. Merkittävä parannus suojan osatekijänä. Ja suojaa onkin parannettu todella merkittävästi. Se on kokonaan uudella tasolla monipuolisin teknologiaratkaisuin.
Vaunuun on saatavissa kumitelat, jotka ovat monessa suhteessa todella hyvät. Telan paino on selvästi pienempi, melutaso pienenee huomattavasti ja tärinää on vähemmän, jolloin runsaaseen elektroniikkaan kohdistuva rasitus vähenee. Polttoaineen kulutus vähenee ja huoltovaatimus on vähäisempi. Australia päätti valita kilpailutuksen ja testien jälkeen voittajaan, Redback-rynnäkköpanssarivaunuun kumitelaratkaisun kaksi vuotta kestäneiden testien jälkeen. Kumitela siis kestää. Lue tarkemmin kumiteloista äskettäin ilmestyneestä jutusta täältä nettilehdestä.
Suomen Sotilaan nettijulkaisu palaa uuden CV:n torniin ja vaunun uusiin ratkaisuihin lähiaikoina.
Kuva: BAE Systems Hägglunds