Autonrenkailla suojaa lennokeilta

Artikkelit
Jarmo Sinkkonen

Ukraina sai Australiasta Spypaq-yhtiön valmistamia halpoja pahvilennokkeja, ”lentäviä pahvilaatikoita”. Nämä ovat vahvasta pahvista tehtyjä ”rakennussarjoja”. Lennokki on vahapäällysteistä vahvaa pahvia, jotta se ei sula lennon aikana sadekelillä. Lennokki tulee IKEA-tyyliin osina ja kootaan mm. vahvoja kuminauhoja käyttäen lentokuntoon.

 

Lennokki on ilmeisesti hyvin huonosti tutkassa näkyvä, jolloin Venäjän ilmapuolustukselle se on hyvin haastava maali. Lentoaika on yhdestä kolmeen tuntiin, riippuen hyötykuorman, siis räjähteen painosta.  Taistelukärjen paino on 3-5 kg ja niitä voi olla erilaisia malin laadun mukaan. Lennokissa on oma itsenäinen inertiasuunnistuslaitteisto, jolloin GPS-häirinnällä ei voida lennokkia harhauttaa ja häiritä.

 

Tässä taannoin Ukraina iski näillä lennokeilla Venäjän puolelle lentotukikohtiin ja vaurioitti mediatietojen mukaan useita lentokoneita. Ilmeisesti hyökkäyksessä käytetyissä lennokeilla oli viuhkamiinan tapainen räjähde, jolloin lennokki lensi maalin yli joidenkin kymmenien metrien korkeudessä ja suunnattu sirpaleviuhka iski alaspäin.

Tupolev Tu-95 -pommikone suojattuna käytöstä poistetuilla, vanhoilla autonrenkailla. Ekoteko?

 

Venäjällä reagoitiin melko nopeasti tähän uuteen uhkaan kovin yksinkertaisella, mutta jossain määrin lentokoneita suojaavalla menetelmällä. Seisontapaikoilla olevien lentokoneiden päälle on kerätty vanhoja autonrenkaita ja on todennäköistä, että rengas estää kevyehkön sirpaleen tunkeutumisen lentokonealumiiniin ja sen alla oleviin herkkiin osiin. Räjähteessä on todennäköisesti valmiit sirpaleet, mahdollisesti teräskuulia tai -hauleja. Volframikuulilla läpäisyä saadaan hieman parannettua teräkseen nähden. Pienien kuulien määrä on arviolta tuhat-luokassa. ”Rengaspanssarointi” on yksinkertainen, nopeasti toteutettava, mutta ei mikään ihmeentekijä – suojaa kuitenkin. Voidaan ajatella, että maalin pinta-ala pienenee tällä toimenpiteellä silmämääräisesti 20—30 % ja pyrkimys on tietenkin suojata lentokoneen herkimpiä osia.

 

Julkisten lähteiden mukaan tällä lentotukikohtiin ilmestyneellä menetelmällä on suojattu Iljushin Il-76 -kuljetuskoneita, Suhoi Su-34 havittäjäpommittajia, Tupolev-95 strategisia pommikoneita tai tämän koneen meritiedusteliversioita. Varmasti kaikkia taivasalla olevia koneita, joilla ei ole pikaista hälytyslähtövalmiutta.

 

 

Otsikkokuvassa Venäjän ilmavoimien ykkösluokan lentokalustoa, Su-34 hävittäjäpommittaja. Kuvat X-palvelu.