Venäläiset pioneerijoukot ovat käyttäneet uutta ISDM Zemledeliye -miinoitusjärjestelmää Ukrainassa, ilmeisesti Harkovan suunnalla. Kyseessä on sirotemiinoittamiseen tarkoitettu raketinheitin, jolla ammutaan rakettisarja kohdealueelle, kuormaraketti avautuu ja sirottaa miinat maastoon.Tämä lienee ensimmäinen kerta kyseisen kaluston käytöstä taistelutilanteessa. Maaliskuun lopulla sosiaalisessa mediassa jaettiin videokuvaa rakettien ammunnasta väitetysti Ukrainasta. Linkki Youtube-videoon on jutun lopussa.
Kalustolla voidaan levittää sirotemiinoitteita suorastaan salamannopeasti. Miinoittaa voi myös vihollisen hallussa olevia alueita. Sulutteita rakentavaan pioneerijoukkueeseen nähden miinoittaminen on huippunopeaa, mutta toki miinat jäävät vain maan pinnalle näkyviin, eikä murrosteita, harhauttavia jälkiä tai miinoja saa lisäpanostettua. Puolensa siis monemmissa, eikä näitä pidäkään vertailla keskenään.
Sirotemiinoitteella voidaan puolustustaistelussa hidastaa vihollisen liikettä tai kanalisoida liike alueelle, jossa taistelu vihollisen kanssa on omille joukoille edullinen. Hyökkäyksessä sirotemiinoitteella voidaan suojata omia sivustoja tai miinoittaa vihollisen vastahyökkäykselle edullisia alueita. Maahanlaskun torjunnassa miinojen ampuminen suoraan maahanlaskujoukon sekaan sotkee pasmat varmasti juuri maahan tulleilta joukoilta. Miinakauhu on vanha, mutta edelleen vahva vaikutin.
Raketinheitinajoneuvossa on kaksi 5×5 rakettikasettipakkaa, joten laukaisuvalmiina on 50 kpl 122:mm kuormarakettia miinojen levittämiseksi. Rakettien kantamasta ei ole tarjolla tietoja, mutta vastaavan 122 RakH:n kantama on noin 20 km. ISDM Zemledeliye -miinoitusjärjestelmän ruutirakettimoottorin ruutimääräksi on ilmoitettu eräässä lähteessä 20 kg ja joka on samaa luokkaa kuin 122 RakH:n raketissa. Arvioitakoon, että miinojen levittäminen yltää nyrkkimitalla noin 20 km:n päähän.
Kalustokokonaisuus muodostuu raketinheitinajoneuvosta ja latausajoneuvosta. Ajoneuvona on KamAZ-6560 8×8 -maastokuorma-auto, jossa on panssaroitu hytti henkilöstön ja tietokonejärjestelmien suojaamiseksi. Heitinajoneuvossa on myös sääanturit tulen osuvuuden parantamiseksi, palonsammutusjärjestelmällä sekä omasuojasavunheittimet kahdessa kolmiputkisessa savunheittimessä.
Latausajoneuvo kuljettaa heittimelle toisen latauksen, siis täyslaidallisen, kaksi kasettia.
Miinojen määristä ja tyypeistä ei ole varmuutta, mutta ampumatarvikevalikoimassa on varmasti sekä henkilö- että ajoneuvomiinoja. Raketinheittimessä olevien miinojen deaktivointi tai itsetuholaite ohjelmoidaan automaattisesti ilmeisesti heitinajoneuvon ohjaamossa olevan käyttölaitteen avulla. Tiedossa ei ole, onko mahdollista deaktivoida miinat lyhyeksi ajanjaksoksi esimerkiksi omien joukkojen alueen läpiajon mahdollistamiseksi ja että miinat määritetyn ajanjakson jälkeen aktivoituisivat taas suunnitellusti. Samalla miinoitteen hallintajärjestelmä laatii suluttuun selosteen (siis ns. miinakartan). Mikä lie sen tarkkuus, kun järjestelmä piirtää miinojen osuma-alueen ”luulonsa” mukaan. Seloste voi olla kohtuullisen tarkka, jos säätiedot ammunnan osalta ovat oikeat. Ainakin miinamäärät ja laatu täsmäävät.
Venäläinen NPO Splav -yritys Tulan kaupungissa on kaluston suunnittelija ja valmistaja. Kehittämissopimuksen yritys solmi vuonna 2013. Yritys valmistaa muitakin raketinheitinjärjestelmiä.
Kaluston julkinen ensiesiintyminen tapahtui Voitonpäivän paraatissa vuonna 2020.
Russian ISDM Zemledeliye Mine-laying System Makes Combat Debut in Ukraine – YouTube