Huippusalaisuus sotasaaliiksi!

ArtikkelitTilaajille
Jarmo Sinkkonen

Ukrainalaistaistelijat ovat saaneet sotasaaliiksi Krasukha-4 -elektronisen sodankäynnin kalustoa. Venäläiset käyttävät laitteistosta myös tunnusta 1RL257. Saaliiksi saatu kontti on osa Venäjän parasta, huippumodernia tutkahäirintäjärjestelmää.

 

Krasukha-4 on laajakaistainen, monikäyttöinen häirintäasema, joka on asennettu KAMAZ-6350 neliakselisen raskaan maastokuorma-auton pohjalle. Laitteisto on ensisijaisesti suunniteltu havaitsemaan ja häiritsemään suuria tutkia. Laitteistolla pyritään mm. seuraamaan ja häiritsemään kaikkien hyvin tuntemia AWACS-koneita (E-3 Sentry), noita suuresta tutka-antennista helposti tunnettavia ilmavalvonta ja johtamiskoneita. AWACS-koneita on muun muassa Yhdysvalloilla, Iso-Britanialla, Ranskalla ja Natolla. Yhtälailla laitteisto voi häiritä maasijoitteisia tutkia, mutta tällöin maapallon kaareutumisen aiheuttama katve lyhentää vaikutusetäisyyttä.

 

Krasukha-4 -kalustolla pystyttäneen häiritsemään myös matalalla kiertoradalla toimivia tiedustelusatelliitteja, joiden toiminta perustuu tutkataajuusalueen käyttöön ja joissakin lähteissä sen arvioidaan voivan aiheuttaa laitevaurioita herkimmässä elektroniikassa.

 

Ukrainan joukot löysivät tämän komentokeskuskontin Kiovan ulkopuolelta. Täydellinen Krasukha-4 kalusto koostuu kahdesta ajoneuvosta, joista toisessa on elektronisen sodankäynnin järjestelmä (EW) ja toisessa komentoasemamoduuli. Löydetyssä kontissa on vaurioita, erityisesti osassa rungon alareunaa, ja näkyvän puolen kulkuovet puuttuvat. Siitä huolimatta se näyttää olevan suhteellisen hyvässä kunnossa ainakin ulkoisesti.

 

Sotasaaliiksi saatu kalusto ei jääne varmaankaan vain ukrainalaisten insinöörien ja sotilaiden tutkittavaksi.

Löydetty kontti oli kumollaan maastossa.

Krasukha-4 -järjestelmän osan joutuminen ukrainalaisten käsiin voi olla merkittävä suorituskykysalaisuuden menetys vastapuolelle.  Krasukha-4 -kalusto on yksi Venäjän armeijan tehokkaimmista liikkuvista elektronisen sodankäynnin järjestelmistä. Se kehitettiin osana kokonaisprojektia, jolla on pyritty suojautumaan erilaisten maassa ja ilmassa olevien valvonta- ja tiedustelututkalaitteistojen sekä tiettyjen tutkalla varustettujen satelliittien toiminnalta.

 

Valmistajan Concern Radio-Electronic Technologiesin mukaan kaluston ilmoitettu enimmäisetäisyys maassa oleviin ja lentäviin kohteisiin on 150–300 kilometriä, riippuen ympäristötekijöistä.

 

Otsikkokuvassa koko kalusto, josta häirintälaitteistoajoneuvo edustalla.