Ruotsille uusia kuljetuskoneita

Artikkelit
Jarmo Sinkkonen

Ruotsi hankkii neljä C-390 Millennium monitoimikuljetuskonetta brasilialaiselta Embraerilta. Ilmoitus hankinnasta tehtiin LAAD Defense & Security 2025 -tapahtumassa, johon osallistuivat Ruotsin puolustusministeriön valtiosihteeri Peter Sandwall ja Embraer Defense & Securityn toimitusjohtaja Bosco da Costa Junior. Ruotsin on äskettäin liittynyt C-390-ohjelmaan Alankomaiden ja Itävallan rinnalla.

Embraer C-390 on moderni kone ja Nato-yhteentoimiva. Se parantaa Ruotsin operatiivista ilmakuljetuskykyä ja pystyy toimimaan haastavissa ympäristöissä, joka on tärkeää erityisesti talvisissa olosuhteissa operoitaessa.

C-390 korvaa jo ikääntyvän sotaratsun TP 84 Herculesin, joka on koneen ruotsalaisnimi. C-130 on palvellut Ruotsin ilmavoimissa jo yli 50 vuotta. Iän vuoksi koneiden ylläpito on kallistunut. Hercules on nelimoottorista potkurikone, kun taas C-390 on kahdella suihkumoottorilla varustettu. Lockheed Martin C-130  on lentänyt Ruotsin väreissä jo vuodesta 1965 lähtien – pidempään kuin mikään muun Euroopan maan tunnusten alla.

Koneiden hyötykuormia vertaillessa saa kohtuullisen hyvän kuvan kalustojen suorituskyvystä. TP 84:n kuljetuskyky on noin20 tonnia tai 91 matkustajaa. C-390 erottuu keskisuurista sotilaskuljetuskoneista varsin isolla 26 tonnin hyötykuormakapasiteetillaan. Vertailun vuoksi vielä otettakoon ison työjuhdan, Boeing C-17 Globemaster III:en kuormausmaksimi, joka on yli 75 tonnia.

Ruotsi tekee ostonsa yhdessä Alankomaiden ja Itävallan kanssa, jolloin kokonaiskustannusten odotetaan laskevan ja myöskin toimitusajat lyhenevän. Alankomaat toimii sopimuksen johtovaltiona tässä kolmen maan yhteishankinnassa.

Luotettavaksi koettu

Tähän mennessä C-390:iä ovat ostaneet kahdeksan maata: Brasilia, Portugali, Unkari, Etelä-Korea, Alankomaat, Itävalta, Tšekki ja yksi julkistamaton asiakas. Lisäksi Ruotsi ja Slovakia ovat virallisesti valinneet sen  ilmavoimiensa uudeksi kalustoksi.

C-390 tuli palvelukseen Brasilian ilmavoimissa vuonna 2019, Portugalin ilmavoimissa vuonna 2023 ja viimeeksi Unkarin ilmavoimissa vuonna 2024. Operatiivisessa toiminnassa C-390 on osoittautunut suorituskykyiseksi ja luotettavaksi. Konekaluston käytettävyysaste on ollut hyvin suuri, 93 %.

Sillä voi suorittaa monenlaisia ​​tehtäviä, rahdin ja joukkojen kuljetuksen lisäksi, lentopudotusoperaatioita, evakuointilentoja, etsintä- ja pelastustehtäviä sekä palontorjunta- ja humanitaarisiä tehtäviä. C-390 voi toimia myös päällystämättömiltä kiitoradoilta ja tilapäiskentiltä. KC-390-koneesta löytyy myös ilmatankkausversio.

Nähtäväksi jää, voiko tämä kauppa edistää F-39 Gripen -hävittäjien lisätilausta Brasiliaan, jolla on jo käytössään 36 ruotsalaishävittäjää. Brasilialaiset ovat arvioineet tarvitsevansa kaikenkaikkiaan vähintään 70 modernia taistelukonetta.

 

Kuvat Embraer