Länsihävittäjien saaminen Ukrainalle on ollut keskustelunaiheena pitkään, eikä vähiten täällä meillä. Kuuma puheenaihe oli taannoin pääministeri Sanna Marin ja Hornetien tapaus. Mutta taistelussa tehokkaiden länsihävittäjien pyyntö ja toive on lausuttu painokkaasti jo kauan ja usein presidentti Zelenskyn suulla. Nyt näyttää tapahtuvan. Ainakin on otettu iso harppaus eteenpäin.
Kaluston osalta eniten esillä on ollut yhdysvaltalainen neljännen polven taistelukone, F-16. USA ei ole kuitenkaan ainakaan vielä luovuttamassa omia koneitaan. Myös Ranska on ilmoittanut mahdollisesta koulutuksesta ja Mirage 2000-kaluston luovuttamisesta.
Kaikki apu on tietenkin tervetullutta, mutta Ukraina haluaisi yhteensä 40–50 F-16:ta. Konetyyppitoive on realistinen ja perusteltu jo sillä, että kalustoa on Euroopassa paljon monilla mailla, jolloin kohtuullinen määrä konekalustoa on saavutettavissa. Erityisesti, jos USA tulee jossain vaiheessa hankkeeseen mukaan. Huipputeknisen kaluston kirjavuus kun syö resursseja tarpeettomasti.
Tahto on ja lupa saatu
Useilla Euroopan mailla on jo poliittista valmiutta koulutuksen antamiseen ja mahdollisiin kalustoluovutuksiin. Mm. Englannin pääministeri Rishi Sunak ja Hollannin pääministeri Mark Rutte ovat luvanneet ryhtyä muodostamaan kansainvälistä koalitiota tavoitteena hävittäjäkaluston luovutus Ukrainalle. F-16 hankkeessa olisivat mukana mainittujen lisäksi ilmeisesti ainakin Tanska ja Belgia. Britannia kertoi viikon alussa käynnistävänsä kesällä peruskoulutusohjelman ukrainalaislentäjille, joka ei sisällä suoraan tyyppikoulutusta vaan antaa valmiuksia useiden konetyyppien lentämiseen. Briteillähän ei ole F-16 -kalustoa.
Medialähteiden mukaan presidentti Joe Biden on antanut tukensa eurooppalaismaiden suunnitelmille. Biden on vast’ikään ilmoittanut asiasta G7-ryhmän kokouksessa Japanissa. F-16 valmistajamaana Yhdysvaltojen vientilupa kalustolle on välttämätöntä. Nyt tätä pitkään voimassa ollutta vientikieltoa ei enää ole.
Ukrainalaislentäjät testissä
Ukrainalaisten lentäjien muuntokoulutuksen kesto länsikalustolle on ollut esillä monissa asiantuntija-arvioissa. Holkkuma arvioissa on ollut suurta, aina puoleentoista vuoteen saakka. Toisaalta suomalainen Hornet-pilotti, everstiluutnantti (evp) Heikki Mansikka on arvioinut koulutuksen ottavan puoli vuotta.
Kaksi ukrainalaislentäjää on nyt ollut F-16 -arviointitesteissä maaliskuun alusta lähtien Yhdysvalloissa, Arizonassa. Arviointia varten otetut lentäjät omaavat täyden lentokoulutuksen venäläiskoneilla. Toinen on Su-27 -lentäjä, toisen konetyyppi on MiG-29. Molemmat ovat siis valmiita hävittäjäpilotteja, mutta länsikaluston tuntuma ja tyyppikoulutus puuttuvat. Vierailun ja arvioinnin tarkoitus on todentaa, kuinka kauan tyyppikoulutuksen ja tarvittavan taistelutekniikan antaminen kestäisi. Kokeilu on toteutettu simulaattorikoulutuksena ja -suorituksina. Arvioinnin suoritti neljä hyvin kokenutta F-16 -pilottia.
Nyt tämän kokeilun arviointiraportti haarukoi koulutuksen ottavan vain neljä kuukautta! Haasteita lentäjille aiheutti mm. lento- ja asejärjestelmäelektroniikan englanninkielisen tekstit ja merkinnät. Lentäjien kielitaito on kuitenkin kehittynyt nopeasti. Samoin länsimainen ilmataistelutaktiikka on monilta osin uutta ukrainalaispiloteille.
Everstiluutnantti Mansikan arvio oli siis varsin realistinen, vaikka ukrainalaiskollegat arvioinnissa ylittivät nämä odotukset. Toisaalta Ukraina varmaankin valitsi lentäjiensä joukosta parhaista parhaat tähän arviointiin. Keskiarvoinen koulutusaika saattaa siten liukua lähemmäksi Mansikan arviota. Mutta toisaalta Ukrainassa voidaan tarvittaessa aloittaa lähes välittömästi tietyt ohjekirjaopinnot ja vaikkapa tuo mainittu englanninkielinen termistö voidaan opiskella omatoimisesti ja näin puristaa koulutusaika mahdollisimman lyhyeksi.
F-16
F-16 on yksi menestyneimmistä hävittäjätyypeistä. Sitä on valmistettu jo yli 4500 kappaletta! F-16 on peräisin alkujaan jo 1970-luvulta, mutta menestyksekästä konetta on parannettu ajan myötä siten, että se on vastannut ajan haasteisiin. Konetta on valmistettu Yhdysvaltojen lisäksi myös Hollannissa, Belgiassa, Etelä-Koreassa ja Turkissa. Kone on kevyt ja ketterä, yksimoottorinen taistelukone. Se soveltuu niin ilmataisteluihin ja hävittäjätorjuntaan kuin myös maalla olevien kohteiden tuhoamiseen monipuolisin asevalikoimin. Eipä ihme, että jo monipuolisenkin suorituskyvyn vuoksi kone on toivottu lahja Ukrainassa. Eniten kai vaakakupissa on vaikuttanut kuitenkin mahdollisuus saada kohtuullisen iso määrä kalustoa.
Esillähän on ollut ruotsalaisten JAS Gripen, mutta koneita ei ole kovin kummoisia määriä tarjolla, jos lainkaan. Ruotsi katsoo tarvitsevansa toistaiseksi kaikki koneensa. Gripen olisi asiantuntijoiden mukaan koneena jopa F-16:sta parempi Ukrainan tarpeisiin. Se on kustannustehokkaampi ja koneen vaatimukset mm. kiitotien suhteen ovat vähäisemmät. Gripenille kelpaa lyhemmät ja huonokuntoisemmat kiitotiet kuin F-16:sta.
No, Gripen ei silti todellisuudessa ole olemassa oleva vaihtoehto.