Ikinuori Chinook

Artikkelit
Jarmo Sinkkonen

60-vuotias Boeing CH-47 Chinook on ikinuori vanhus, jota on ”kuntoutettu” – kehitetty ja parannettu koko pitkän ikänsä. Ensilento suoritettiiin syyskuussa vuonna 1961 ja käyttöönotto tapahtui vuonna 1962.

 

CH-47 -kopteria on uudistettu kymmenkunta kertaa, ja malli on edelleen tuotannossa. Ja taas! Kone on  luonut nahkansa ja tarjolla uusinta uutta, jolla kopteri pidetään operatiivisessa käytössä ainakin vuoteen 2060 saakka! Satavuotista konemallia odotellessa – mutta ei mahdotonta: onhan DC-3 eri variaatioina ja päivityksinä vielä palveluskäytössä ja silläkin jo ensilennosta 86 vuotta!

 

Kenttähaupitsia kiinnitetään ilmakuljetusta varten.

CH-47 Chinook Block II on vastaus tekniikan kehittymiseen ja vaatimustason nousuun. Ensinnäkin koneen runkoa vahvistetaan. Uusi voimansiirtojärjestelmän hyötysuhde on parempi ja voimaa siten roottoreissa enemmän. Uusi voimansiirto antaa yhdeksän %:a paremman vääntömomentin moottoreille. Kuudesta erillisestä polttoainesäiliöstä siirrytään kahteen kevytrakenteiseen säiliöön, jolloin koneen hyötykuorma sekä toimintasäde paranevat. Roottorilapojen kärjen optimoidulla muotoilulla saadaan noin 700 kg lisää hyötykuormaa ja huoltokustannusten luvataan pienenevän. Melkoinen päivityssetti koneeseen siis.

 

Yli 500 konetta tullaan päivittämään Block II varustustasolle.

 

Tälle helikopterille tyypilliset kaksi suurta, vastakkaisiin suuntiin pyörivää roottoria mahdollistavat kaiken tehon siirtämisen kopterin hyötykäyttöön, eikä erillistä vakauttavaa pyrstöroottoria tarvita.

 

CH-47:n pääasiallinen käyttökohde on joukkojen siirto ja materiaalikuljetukset. Uusimpien versioiden kuljetuskyky on noin 10 tonnia. Chinookissa on useita mahdollisuuksia mitä erilaisimpien kuormien kuljettamiseen. Siinä on sivuovia sekä rungon takaosassa sijaitseva leveä lastausramppi ja yhteensä kolme ulkoista pohjakoukkua kuormien ulkopuoliseen ripustamiseen. Huippunopeus on 310 km/h, joka on helikopterille huomattava.

 

Tästä raskaasta, jopa ikonisesta työjuhdasta on tietenkin erikoisversioita. Esimerkiksi MH-47-kopterit on suunniteltu erityisesti erikoisjoukkojen tarpeisiin, ja perusversioon verrattuna niissä on muun muassa ilmatankkausmahdollisuus.

Remppa menossa Boeingin Philadelphian tehtailla. Piuhat näyttävät olevan auki.

CH-47:n pääkäyttäjä on Yhdysvaltain maavoimat ja kansalliskaarti sekä Britannian kuninkaalliset ilmavoimat. Lisäksi kopteria on sen pitkän historian aikana toimitettu pariinkymmeneen eri maahan.


Kopterin siviiliversiota, Boeing 234 Chinook,  käytetään muun muassa öljynporauslauttojen yhteyskoptereina ja pelastuslaitoksien käytössä esimerkiksi metsäpalojen sammuttamiseen.


Kopteria suunniteltaessa syntyi aluksi Chinookia pienempi kopterimalli, jota maavoimat ei kelpuuttanut. Tästä syntyi kuitenkin laivaston ja merijalkaväen käyttöön CH-46 Sea Knight, kopteri, jonka eräs variantti on meillekin tuttu ruotsalaisissa väreissä.


Suomen sotilas toivottaa pitkää ikää taistelukenttien veteraanille!