Vanhassa vara parempi – vai F-35?

Artikkelit
Jarmo Sinkkonen

Otsikon voi lukea Yhdysvaltalaisittain tai sitten ajankohtaisena kysymyksenä Suomen HX-ratkaisua pohdittaessa. Joka tapauksessa mielenkiintoista keskustelua USA:ssa. Ja pikaisesti ehkä harkittavaksi myös Suomen HX-valintatiimille.

Boeing on saanut valmiiksi F-15C-koneiden merkittävän modernisointipaketin, jolla koneet muutetaan F-15EX Eagle II -koneiksi. Boeing lupaa, että uuden koneen suorituskyky kantaa vuosikymmeniksi eteenpäin. Uusi versio on modernisti digitalisoitu, kaikkia suorituskykytekijöitä on pyritty parantamaan. F-15EX -hävittäjään on asennettu modernit järjestelmät kuten IRST, uusi elektronisen sodankäynnin järjestelmä, uusi avioniikka, AESA-tutka ja ADCP-II -tehtävätietokone sekä kehittyneet passiiviset ja aktiiviset omasuojajärjestelmät. Valmistaja korostaa, että tällä kalustolla voidaan kuljettaa tulevaisuudessa käyttöön otettavia hypersoonisia ohjuksia, joita ei ilmeisesti voitaisi kuljettaa tilaltaan rajoitetuissa F-35:n pommikuiluissa. Boing suoritti koneen ensilennon kuluvan vuoden helmikuussa. 

Mitchell Institute for Aerospace Studies julkaisi raporttinsa, jossa esitetään F-15EX Eagle II –ohjelman lopettamista ja resurssien laittamista F-35 –ohjelmaan ja pidemmällä aikavälillä satsaamaan kuudennen sukupolven koneeseen, jota valmistellaan salaisessa Next Generation Air Dominance –ohjelmassa (NGAD). Ohjelmasta vuotaneiden tietojen mukaan se on reilusti edellä aikatauluaan. NGAD-ohjelman koelennot alkavat joskus 2030-luvulla.

Raportissa perustellaan suositusta luopua neljännen sukupolven konekalustosta ja häivehävittäjien lisäämistä ilmavoimien kalustoon viimeaikaisilla kokemuksilla Syyriassa: maassa oli venäläisiä S-400 ilmatorjuntaohjusjärjestelmiä, joita Yhdysvaltain ilmavoimat väistivät käyttämällä F-22-häivekoneita. Muut mahdolliset vastustajat, kuten Kiina, Venäjä ja Iran, epäilemättä ottavat käyttöön vastaavia ilmapuolustusjärjestelmiä pakottaen amerikkalaiset taistelemaan jollakin tehokkaammalla kuin neljännen sukupolven hävittäjällä.

Raporttia esitellyt entinen F-16 lentäjä ja instituutin vanhempi tutkija Heather Penney totesi lisäksi, että sitä mukaan kun F-35 kalustoa saadaan lisää, pitää myöskin vanhemmasta F-15 -kalustosta luopua –  mukaan lukien myös A-10 Warthog.

Penney katsoi vanhojen F-16-koneiden täyttävän USA:n ilmavoimien tarpeet ”helpoissa” ympäristöissä sekä kehotti jatkamaan F-22 Raptorin modernisointia, kunnes Next Generation Air Dominance –ohjelma tuo kokonaan uuden ratkaisun asiaan. Kun Penneyltä kysyttiin, mitä hän odottaa NGAD:lta, hän vastasi: ”suuri toimintasäde ja hyötykuorma” .”Ilmavoimat tarvitsee tulevaisuuden hävittäjän, joka voi tunkeutua syvälle vihollisen alueelle ja jolla on tarpeeksi tulivoimaa liikkuvien tai vaikeiden kohteiden tuhoamiseen”. hän tarkensi. 

Mitchell-instituutin rahoittajina on useita puolustusalan valmistajia, mukaan lukien Boeing, joka valmistaa F-15EX:ää sekä Lockheed Martin, joka valmistaa F-35:tä.

Kyseessä on näkemys, jota US Airforce ei tue. Suomen osalta on kuitenkin mielenkiintoista, että raportti esittää neljännen sukupolven koneiden olevan liian haavoittuvia tulevaisuuden haasteissa. HX-kilpailussahan on vain yksi häivekone ja loput ovat neljännen sukupolven koneita. Ja jos jossain, niin täällä meillä Venäjän mittava ilmatorjuntajärjestelmä luo merkittävän uhkan lentotoiminnallemme.