Droonien vihollinen
Hyppönen uskoo, että ehkä jo parin vuoden kuluttua tekoäly korvaa ihmisen droonien ohjaimissa ja tappajarobotit ovat täyttä totta.
Mikko Hyppönen, tekikö Suomi tyhmästi ostaessaan F-35 -hävittäjät? Tarvitaanko niitä ollenkaan?
”Droonit ovat muuttaneet sodankäynnin kuvaa merkittävästi. Tämä on suurin yksittäinen mullistus, mitä on nähty vuosiin. Mutta me tarvitsemme edelleen kykyä kaukovaikuttamiseen. Kyllä me edelleen tarvitsemme merivoimat, me tarvitsemme perinteiset ilmavoimat, me tarvitsemme myös perinteisen ilmatorjunnan, vaikka se ei drooniin kovin hyvin tepsikään.”
Drooneilla ei saavuteta ilmaherruutta?
”Ei samanlaista, ei. Se on aika lyhyen matkan toimintaa, mutta drooneilla on tietysti se etu, että niitä voi lähettää melkein rajattoman määrän kerralla. Vuosikymmeniä on rakennettu ilmatorjuntaa, joka toimii tosi hyvin, kun torjutaan pommikoneita tai hävittäjiä tai ohjuksia. Sitten kun tulee sata tai tuhat kohdetta kerralla, niin tilanne muuttuu. Sitten siinä on tämä hintaepäsuhta.
Tyhmää ampua kymppitonnin droonia puolen miljoonan ohjuksella. Ääriesimerkki tästä on se, että Ukraina on menettänyt kaksi hävittäjää torjuessaan hävittäjillä venäläisten drooneja. Toisessa menetettiin hävittäjän lisäksi pilotti”